Virksomhedsøkonomi Eksamenssæt 30. maj 2012 – Smarthouse A/S, Sytråden & Hansen Import

Opg. 2 Smarthouse A/S
Opg. 3 Sytråden
Opg. 4 Hansen Import

Indholdsfortegnelse
Opgave 2 - Budgettering
2.1 (10 %) Opstil resultatbudgettet for 2. halvår 2012 og beregn bruttoavanceprocenten for 1. og 2. halvår 2012. De nødvendige informationer fremgår af bilag 3 i Excel-filen.
2.2 (5 %) Vurder, om Smarthouse A/S anvender den direkte eller den indirekte metode ved resultatbudgetteringen og forklar, hvad der kan være årsagen til den valgte metode.

Opgave 3 - Virksomhedens rapportering
3.1 (5 %) Opstil en funktionsopdelt resultatopgørelse for 2011 i bilag 5. Saldobalancen fremgår af bilag 4.
3.2 (5 %) Forklar, hvorfor personaleomkostninger optræder i saldobalancen med både kontonummer 2220, 3220 og 4220.
3.3 (5 %) Forklar, hvilken ejerform Sytråden har.
3.4 (5 %) Vurder, hvor meget omsætningen mindst skal stige, hvis det skal være lønsomt at ansætte en ny sælger.

Opgave 4 - Lagerstyring
4.1 (5 %) Beregn den optimale indkøbsstørrelse for Husqvarna Viking E20 ved hjælp af Wilsons formel. De nødvendige informationer fremgår af bilag 6.
4.2 (5 %) Beregn de samlede årlige lager- og ordreomkostninger ved den optimale indkøbsstørrelse. Se spørgsmål 4.1.
4.3 (5 %) Forklar, hvad Hansen Import kan gøre for at undgå restordrer på Husqvarna Viking E20.

Uddrag
Smarthouse A/S er en handelsvirksomhed, der indkøber og videresælger brugskunst til detailhandelen i hele Europa. Virksomheden har et bredt og dybt sortiment med over 700 varenumre.

Smarthouse A/S er ved at udarbejde resultatbudgettet for 2. halvår 2012. Til brug for dette foreligger der et forventet perioderegnskab for 1. halvår 2012 samt nogle forudsætninger til brug for udarbejdelsen af resultatbudgettet for 2. halvår 2012. De nødvendige informationer fremgår af bilag 3 i Excel-filen

---

2.2 (5 %)
Vurder, om Smarthouse A/S anvender den direkte eller den indirekte metode ved resultatbudgetteringen og forklar, hvad der kan være årsagen til den valgte metode.

Smarthouse A/S anvender indirekte aktivitetsbudgettering, da virksomheden har et relativt stort antal produkter i sit sortiment, og derfor kan det være uoverkommeligt at budgettere salgspris, variable enhedsomkostninger og afsætning samt eventuelt salgsfremmende omkostninger for hvert enkelt produkt. Derfor ved indirekte budgettering kan virksomhedens produkter evt. opdeles i nogle varegrupper. Derudover ved indirekte aktivitetsbudgettering budgetteres bruttofortjenesten, dækningsbidraget eller markedsføringsbidraget på varegrupper eller for virksomheden som helhed.

Sådan får du adgang til resten af materialet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her