Træningsprojekt Rapport | Idræt

Indledning
I ugerne 43-50 2019 (onsdag den 23. oktober til onsdag den 11. december) afholdtes der træningsprojekt på idræt C niveau. Mit mål for disse otte uger var at hæve mit kondital fra 47,3 til 50 (med 2,7), og dermed øge min kondition. Med dette ville jeg flytte mig fra høj til meget høj i vurderingen af kondital for kvinder lavet af Sundhedsstyrelsen. Med dette træningsprojekt havde jeg også til hensigt at starte en sund og regelmæssig løbevane.

Menneskers kondition defineres som kroppens evne til at optage, tranportere og udnytte ilten, vi indånder. Et kondital beskriver en persons kondition i forhold til legemsvægten. Konditallet i milliliter er mængden af ilt pr. kilo legemsvægt pr. minut man maximalt kan optage.

Indholdsfortegnelse
Træningsprojektrapport:
- Formål og teori.................................................................. Side 1
- Træningsprogram.............................................................. Side 3
- Diskussion og evaluering af hele forløbet ......................... Side 3
- Bilag ................................................................................... Side 5 - 12

Uddrag
Selvom jeg ikke nåede mit mål, kan de otte ugers træning ses både fysisk og mærkes fysiologisk. Under forløbet har jeg tabt mig omkring halvandet kilo, og styrketræningen fra fitnesshold kan ses og mærkes især på og i benene. Jeg vil mene, at min krop har taget vældig godt imod løbetræningen. Rent fysiologisk har jeg kunne mærke, at jeg efter de første par intervaltræninger kunne holde ud i længere tid, uden at min krop føltes træt. Ydermere regulerede mit åndedræt sig.

For hver gang jeg løbetrænede, varede det længere, før jeg blev forpustet. I hverdagen har løbetræningerne også kunnet mærkes. Jeg har haft mere energi, overskud og koncentration i skoletiden samtidig med, at jeg ikke har haft et lige så stort behov for søvn.

Efter dette træningsforløb har jeg det helt klart i tankerne at fortsætte med løbetræningen. Den har haft en god effekt på min krop, og jeg kan mærke, at jeg er blevet mere frisk. Træningsprojektet har givet mig blod på tanden til at fortsætte med at løbetræne, ikke kun intervaltræning, men endda også distancetræning. Jeg har i sinde at sætte mig et nyt mål, og se om jeg kan opnå dette.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her