Rapport | Træningsprojekt – Løb

Indledning
Den grundlæggende forskel på løb og gang er, at ved gang er der altid mindst en fod på jorden, i modsætning til løb hvor løberen skiftevis rører jorden og er i hop. Kroppen belastes i langt højere grad ved løb, og derfor bliver energiforbruget op til tre gange så højt i forhold til gang (dette er dog individuelt og kommer meget an på fysisk form, vægt, køn og andre faktorer). Ved løb er både puls og blodtryk langt større end ved hvile eller gang, og alt efter hvor stort det er kan man vurdere intensiteten samt den fysiske form. Når vi løber forbændes energien i kroppen aerobt, dvs. via respiration hvor sukker omdannes til energi, vand og kuldioxid ved hjælp af ilt. Nogle gange kan kroppen ikke optage nok ilt til at cellerne kan respirere, men kroppen behøver dog stadig energi, og det kan den få ved hjælp af anearob respiration. Her omdannes sukkeret ikke fuldstændig og den omsatte mængde energi er derfor meget lavere. Det er det mange kender som at ’benene syrer til’.

De fleste mennesker løber af to årsager. For det første fordi det er god motion og giver velvære. For det andet fordi det er meget ’lettere’ end fx boldspil eller springgymnastik, i den forstand at det hverken kræver særligt udstyr (udover løbesko) eller andre ’medspillere’. Samtidig kan man løbe stort set hvor som helst og når som helst.

Nogle mennesker der dyrker 100 meter eller marathon løb på højt plan har gjort det til deres profession og konkurrer med andre løbere verden over. Verdensrekorden for 5 km løb er 12:37.35 og blev sat af Kenenisa Bekele den 31 Maj 2004. Dette betyder altså at han ved løb tilbagelagde 6,93 meter per sekund i samtlige 12 minutter og 37 sekunder. Prøver man at omregne til kondital, ligger det på mellem 90 og 100 (alt efter vægt og alder), sammenlignet med en gennemsnitlig ung mand med et middel kondital på 40-50. Der er altså rigtig stor forskel.
Mit primære mål med dette projekt er at løbetræne, så jeg er klar til Eventyrløbet. Jeg skal altså i bedre fysisk form og forbedre mit kondital, så jeg klarer mig bedre til Eventyrløbet. Sekundært, vil jeg gerne kunne slå min 5 kilometers løbetid på 25 min. og 29 sekunder, som jeg satte på sidste års Eventyrløb.

Indholdsfortegnelse
Indledning
Fremgangsmåde
Resultater
Konklusion og evaluering
Bilag

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!