Indledning
Højtråbende kvinder blæser til angreb mod store patter i reklamer. Det skal være slut med den sexistiske fremvisning af kvinder når firmaer forsøger at sælge deres varer fremover

i hvert fald hvis det står til Ulla Tornemand, som er næstformand i Dansk Kvindesamfund. I artiklen ”Sexistisk humor er ikke harmløs”, bragt i politikken i 2014 peger hun på at det medfører ingen ændring

i vores kønsstereotype måde at se hinanden an på nu til dags. Men er det virkelig reklamebureauernes hensigt at sinke ligestillingens fremtrædelse, eller vil de bare sælge deres vare?

Uddrag
Jeg tror ligesom Ulla Tornemand ikke at reklamerne spiller en særligt stor rolle i måden vi opfatter hinanden på. Nej, det kan blive et problem fordi det gennemsyrer hele vores samfund.

Når vi ser det i hele vores samfund konstant, vil det påvirke vores syn. Reklamen fra fragtfirmaet 3x34, men navnet ”Når jeg bliver træt af at bære på tunge kasser, så ringer jeg bare til 3x34”, er for mig sjov.

Men den er sjov fordi den er grænseoverskridende. Fordi den overtræder nogen af de retningslinjer der er sat op.

Men jeg er enig med Tornemand i at det har en indflydelse på vores opfattelse af hinanden. Det giver uden tvivl et andet billede på kvindekønnet når det fremstilles som værende et objekt med store kasser.

Det er jeg enig i. Det er dybt forkasteligt. Og den specifikke reklame er over grænsen. Men der er talrige eksempler på det modsatte.

På at nogen ting som ikke er forkastelige på samme måde, men alligevel kan tildrage sig opmærksomhed.

Artiklen fra bt.dk “Normal-kampagne I modvind: ‘Pinligt og elendigt” bragt d. 12. juni 2018, er et eksempel på dette.

Et fåtal af personer som kritiserer et forsøg på en humoristisk kampagne fra kosmetik-butikken.

Kampagnen, som kort sagt går ud på at der er installeret et ´Fars track´ i butikkerne. En rute som skulle gøre det nemmere for mænd at handle i butikken.

Denne reklame synes jeg ikke er med til en negativ opfattelse af os. Her er vi ude i en reklame, som udover at være dannet af en dygtig rimsmed også er meget mere troværdig.

Personerne som kritiser reklamen kalder den kønsstereotyp, pinlig og elendigt. Jeg kalder den sand. Dette er en reklame som bygger på virkeligheden. I modsætning til 3x34´s reklame som ikke er sand.

Dette er et klart billede på hvad langt størstedelen af mænd gør når de kommer i Normals butikker. Det er selvfølgelig, som kommentarerne også nævner, ikke alle folk som passer perfekt ind i denne reklame.

Og de kan selvfølgelig godt føle sig stødt over det. Men jeg formoder ikke det er Normals intention at træde på dem som ikke følger ruten.

Tværtimod ønsker de at sælge deres vare, og derfor retter de henvendelse til størstedelen af befolkningen, da der er flere penge i flere kunder.

For netop det med pengene er for mig en vigtig ting i denne debat. En reklame er til for at vække opmærksomheden, for det produkt som man gerne vil sælge.

En reklame er ikke lavet for at bremse ligestillingens fremtog her i verden. Når reklamer så alligevel vælger at gå mod den stigende tendens i samfundet, med at vise kvinder på en speciel måde, tror jeg mere det skyldes det er det, som der er konsensus for i befolkningen.