Indholdsfortegnelse
1. Markedet for dagligdagsprodukter:
2. Neutral Shampoo/Unilever - De 4 P’er:
- Produkt:
- Pris:
- Place:
- Promotion:

3. Virksomhedskarakteristik over Unilever/Neutral
- Interne forhold

4. Foretag en brancheanalyse - Porters 5 forces
- Potentielle indtrænger:
- Kunder:
- Substituerende produkter:
- Leverandør:
- Konkurrencesituation i branchen:
- Kildeliste:

Uddrag
1. Markedet for dagligdagsprodukter:
Dagligvarer markedet er et stort og vigtigt marked, der årligt omsætter for ca. 105 mia. Kr., og udgør omkring 15% af de danske husstandes samlede forbrug.

Dagligvarebranchen er kendetegnet ved få store dagligvarekæder og ofte også få aktører på leverandørsiden.

Det danske dagligvarer marked er karakteriseret ved en høj koncentration i detailbranchen, idet der kun er 3 aktører der samlet står for omkring 89% af markedets salg, hvor udenlandske virksomheder sørger for de sidste 11% af markedet.

Desuden har vi her i Danmark i højere grad end højere dagligvarer pris end i udlandet, mens vores arbejdsproduktivitet er lavere.

Dermed er vores leverandørled også meget koncentreret med få store virksomheder som distribuerer varerne til butikkerne. Det betyder med andre ord at vi har et lavere konkurrencepres på dagligvaremarkedet.

Som sagt er de danske varer i højere grad dyrere end på det udenlandske marked. I undersøgelser vises der at de danske dagligvarer priser i gennemsnit er 10% højere end udenlandske priser, medregnet den differentielle moms og rente i de forskellige lande.

Jeg har fundet en analyse der viser forholdene mellem markedsandelen som blev lavet i år 2001 og igen i år 2010.

Hvis vi tager et kig på markedsandelen, ser vi at Coop i 10 år stadig har en andel på omkring 40%, og at det Danske Supermarked også er steget med omkring 7%. Dette er interessant at se på, da butikker som Aldi og Lidl næsten ingen markedsanden har i år 2010.

2. Neutral Shampoo/Unilever - De 4 P’er:
Produkt:

Neutral Shampoo er et produkt lavet til den prisbevidste som vil have god kvalitet for få penge. Du kan i supermarkederne i dag få en flaske Neutral Shampoo på op mod 1 liter til små 30 kr.

Neutral Shampoo er en plastik flaske, og jeg kan derfor se at de ikke er så miljøbevidste, men smider i stedet deres penge i at gøre det så billigt som muligt, imens de beholder den gode kvalitet.

Neutral Shampoo har den funktion at du både kan bruge den til håret og kroppen, dette gør altså at du ikke skal gå ud og købe alle mulige andre flasker for at have dit behov i orden, men kun behøver denne ene flaske.

Neutral har flere forskellige produkter i deres sortiment, bl.a. deres helt normale Shampoo, deres håndsæbe og deres balsam som alle går ind under samme kategori, hygiejne og pleje af egen krop.

Pris:
Hvis vi tager et kig på prisen af Neutral Shampoo ser vi som sagt at du kan få op mod 1 liter shampoo for sølle 30 kr. hvilket i denne branche er noget af det bedste du finder hvis vi sætter pris og kvalitet op mod hinanden.

Hvis vi kigger på Shampoo branchen ser vi at mange firmaer sælger Shampoo i prisforskellen mellem 30 kr. til over 500 kr.

Andre billige produkter i branchen kan være Matas som med deres eget mærke konkurrer med Neutral om at få banket prisen i bund.

Hos Matas for du en 3 liter shampoo for 65 kr. hvilket vil sige at du betaler omkring 21 kr. pr liter, som her udkonkurrerer Neutral’s priser.