Opgavebeskrivelse
Opgave 1
1. Argumenter for om BR er et selvstændigt SBU (Strategic Business Unit) hos Salling Group.
2. Anvend skabelonen til Boston modellen fra bogen og argumenter for BR og Carl’s Jr’s placering i modellen.
3. Argumenter for hvordan Salling Group kan ændre placeringen af Carl’s Jr i Bostonsmodellen ved hjælp af sit parametermix
Opgave 2
Salling Group fokuserer meget på digitale løsninger i deres strategi. Følgende kan læses i en pressemeddelelse i forbindelse med virksomhedens seneste årsregnskab:
- ” Udbygning af strategiske prioriteter
- Forklar med brug af teori, hvorledes forbrugeradfærden har ændret sig, og vurder hvordan corona har påvirket denne ændring i forbrugeradfærd.
Opgave 3
Beskriv Netto-kædens internationalisering ud fra følgende tekst fra Salling Groups hjemmeside.
Opgave 4
Hvilken kædetype er Netto? Redegør kort for fordele og ulemper ved denne kædeform sammenlignet med Rema (som vi også har beskæftiget os med tidligere).
Uddrag
BR er i en omfang et selvstændigt SBU også selvom de er blevet opkøbt af Salling Group. Da BR stadig holder fast i deres navn og brand har de stadig en hvis konrol over deres udbud og hvilke marketingstradegier de bruger.
BR har afdelinger i Bilka hvor de sælger ud af deres produkter som de udbyder. Umiddelbart er udbudet markant mindre i deres afdelinger, end hvis de ellers havde haft en fysisk butik.
Men BR har stadigvæk få fysiske butikker rundt i landet. Så her er det dem som selv tager styringen, og altså ikke Bilka som har en indflydelse på deres værdier og den måde tingene skal styres.
Da BR er et gammelt brand ville det være en skam at ændre logoet på BR, da det er det som knytter folk til deres brand. Det er det som deres målgrupper genkender dem ved.
Hvis de havde valgt at droppe deres logo, og i stedet bare var gået ind under Bilkas logo, så tror jeg ikke det ville have skabt den samme interesse for at handle legetøj i Bilka.
Samtidig formoderjeg at BR fører deres eget regnskab når de sælger deres vare som er på hylderne i bla. Bilka. De har stadigvæk deres konkurrenter i nakken som de skal holde øje med.
---
Ud fra Boston modellen vil jeg stærkt formode at BR ligger godt i forhold til X-aksen. Uden nogen specifikke nøgletal og beregninger vil jeg formode at BR ligger langt henne på X aksen.
Det gør de fordi at deres konkurrenter ligger i den lave kaliber. De har ikke særlig mange konkurrenter på det danske marked. Jeg vil derfor gætte på at de ligger 10x i forhold til deres omsætning imod deres konkurrenter.
Y-aksen vil ligge og svinge imellem 1% og 3 % årligt. Det vil den gøre fordi legetøj bliver dyrer at producere, da meget af det legetøj man køber i dag er mere teknisk og kræver mere arbejde at lave.
Carl’s Jr’s er i stærk konkurrence med mange andre fastfood kæder rundt i landet. Deres største konkurrenter er McDonald’s, Burger King, KFC og måske nogle andre. Jeg vil ikke formode at de er nær så godt med i omsætningen som deres konkurrenter.
Der er markant flere McDonalds butikker rundt i landet end der er Carl’s Jr’s. Det samme med Burger King.
Dog ligger de også og konkurrer med de forskellige restaurenter og caffer rundt i landet. Her vil Carl’s Jr’s muligvis overgå mange af dem.
Jeg vil mene at Carl’s Jr’s på X-aksen ligger på en 0,05 i forhold til McDonalds som er deres største konkurrent. Y-aksen ligger vil ligge og svinge i mellem 0 % og 1 %.
Priserne på fastfood stiger ikke synderligt meget. Prisern er ofte fastlagte og har været det mange år nu. Det er kun når de vælger at udvide deres sortimentet og udbyde dyrerer proddukter at der vil komme en intern konkurrence på dette.
Skriv et svar