Salling Aalborg | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
1) Lav en virksomhedskarakteristik af Salling. Inddrag foredraget. Brug også gerne hjemmesiden eller andre kilder.
- Navn:
- Selskabsform:
- Virksomhedstype:
- Omsætning:
- Idé, vision:
- Forretningsmodel
- Hvad tilbyder du kunden?
- Hvordan sælger du det?
- Hvordan laver du det?
- Hvordan tjener du penge på det?
- Kernekompetence
- Konkurrencemæssige fordele
- Kritiske Succesfaktorer
- Produkter
- Målgrupper
- Branche
- Antal Konkurrenter
- Markedsandel
- Markedsvækst
- Markeder
- Stærke sider

2) Foretag en værdikædeanalyse af Salling. Husk at udlede stærke/svage sider, fastsæt virksomhedens kernekompetencer) og konkurrencemæssig fordel.
- Den gode service og kundepleje spiller rigtig meget ind for sallings medarbejdere. Du bliver nemt hurtigt tilbudt om hjælp med det samme du kommer ind i Salling, hvilket er her Salling kan differentiere sig fra konkurrenterne på e-handelsmarkedet.
- Udarbejd en værdikæde med tilhørende kernekompetencer for Salling
- Hvilke forhold i omverdenen påvirker Salling, enten positivt eller negativt – tag her udgangspunkt i omverdensmodellen (find artikler der bekræfter)
- Konkurrenten Magasin, som for nylig blev sat til salg af sin engelske ejer Debenhams, omsatte for 2,8 mia. kr. fordelt på seks stormagasiner og tjente 173 mio. kr. før skat.
- Men de store Salling-varehuse går rigtig godt i en verden, hvor netop den type forretninger er stærkt udfordret af bl.a. nethandel.

Uddrag
Salling er en kombination af et aktieselskab og en detail virksomhed, hvis produkter er meget varierende, alt efter hvad behovet er.

Salling er et stormagasin blandet med et supermarked fordelt på 2 forskellige steder i Aalborg og Aarhus.

Kæden stammer helt tilbage fra 1906, hvor Herman Bang startede sin egen købmand op. Efterfølgende gik det hurtigt for ham, og allerede efter 2 måneder havde han en indkomst på 38.000 kr. ca.

Den gode service og kundepleje spiller rigtig meget ind for sallings medarbejdere. Du bliver nemt hurtigt tilbudt om hjælp med det samme du kommer ind i Salling, hvilket er her Salling kan differentiere sig fra konkurrenterne på e-handelsmarkedet.

Salling er centralstyret i forhold til markedsføring, vareindkøb og it, og markedsfører sig bla. i gennem kataloger, og ved at at investere deres overskud i de indkøbsoplevelser, der skaber værdi for deres kunder.

Derfor investerer de på tværs af Netto, føtex, Bilka og deres franchise brands Starbucks og Carl's Jr i nye butiksindretninger, oplevelser, inspiration, løbende forbedring af kvalitet, vareudbud og priser.

De seneste år er de begyndt, at lægge mere fokus på deres nethandel, og det har skabt markant større vækst for dem, men der mangler stadig forbedringer.

Ydermere anvendes der reklame, i form af Tv-reklamer, som oftest anvendes op til forskellige højtider, og faktisk svarer julehøjtiden til 30 procent af deres årlige omsætning.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu