Aalborg film | Analyse | Aalborg kommune | 10 i Karakter

Indledning
I 2016 udgav Aalborg kommune en kampagnefilm, med navnet “Aalborg film”, filmen havde til formål at vise folk, hvad Aalborg er for en by og hvad Aalborg har som andre byer ikke har.

I 2015 lavede Ringkøbing-Skjern også en kampagnefilm “Naturens rige #pladspladsplads”, der havde fokus på at der var plads nok til alt og alle.

Ved hjælp af disse kampagner forsøger kommunerne at påvirke målgruppens adfærd og give argumentation for tilflytning ved hjælp af reklamefilm, dog med deres forskellige metoder at reklamere på.

De to reklamefilm vil jeg analysere, sammenligne og vurdere ved at kigge efter de forskellige reklamers træk, ligheder og gennemslagskraft.

Kampagne filmenes hensigt er at få unge studerende til Aalborg og Ringkøbing-Skjern kommune vil have børnefamilier hvor der er mulighed for at leve et godt liv.

Uddrag
Pigen i reklamen er ung, og hun viser jo den målgruppe de gerne vil ramme med reklamen, nemlig den unge målgruppe der skal flytte til byen for at studere og bo.

I denne reklame er der en voice over, som forklarer hvad det er der sker i reklamen, som ligesom er stemmen for Aalborg kommune det er en stemme man stoler på, så når hun siger at Aalborg er den by med de lykkeligste mennesker i Europa, stoler man på det (00:42).

Reklamen foregår mange forskellige steder, både i musikkens hus og på AAB’s fodboldstadion, den er optaget i naturlige omgivelser ikke i noget filmstudie, det er for at vise Aalborg som Aalborg virkelig er.

Det er et ungt miljø man ser i reklamen, man ser mest de steder unge befinder sig, som ude og feste eller inde og studere.

Tiden i reklamen, er både tidløs og så følger den også en tidsperiode, den følger pigens dag fra morgen, hvor hun cykler, til om aftenen når hun er i musikkens hus.

Den er også tidløs fordi de klip der er i reklamen, viser på et tidspunkt noget der sker om aftenen og så klipper den over til noget der sker på et andet tidspunkt på dagen

som når hun snakker om store events og sport, er det mørkt udenfor ved det store event, og ved fodbolden er det lyst igen, så reklamen er både tidløs men den følger også en handlingslinje (00:34).

De 3 perspektiver bliver brugt i denne reklame, der bliver brugt frøperspektiv, når man ser pigen cykle med hendes ven ned af en villavej, fordi man ser op til dem da de er de lykkeligste folk i Europa som voiceoveren siger kort før (00:47).

Der bliver brugt normalperspektiv mange gange et eksempel kunne være, når man ser pigen kigge ud over Limfjorden, det har man gjort fordi det er vigtigt at se hende nyde udsigten i øjenhøjde (00:14).

Og til sidst bliver der brugt fugleperspektiv over byen for at vise, hvordan Aalborg ser ud som en helhed (00:05).

Der bliver klippet meget i reklamen, da man gerne vil have så meget med som muligt, det er klippet således, at når voiceoveren siger noget bliver der klippet over til et klip der viser noget om det, det kunne være når hun snakker om sport

og kunst, hvor der bliver vist fans til en fodboldkamp når hun siger sport, og når hun siger kunst bliver der klippet over til noget kunst (00:38).

Der bliver brugt forskellige lyde i reklamen, der er noget baggrundsmusik der kører gennem hele reklamen, som er stille og roligt, og man hører lyde fra de forskellige klip der bliver vist i reklamen

for at få naturligheden med, det kunne være når man ser manden i haven, er der fugle der pipper i baggrunden, det giver den naturlighed og ro som reklamen er god til at give (01:20).

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu