Aalborg Film | Analyse af kampagnefilm

Indledning
I 2016 udgav Aalborg kommune kampagnefilmen ’Aalborg Film’. Denne kampagne havde til opgave at vise hvilken by Aalborg er, på allerbedste vis. Det samme gjorde Ringkøbing-Skjern kommune med kampagnefilmen ’Naturens rige - #pladspladsplads’ i 2015, her var fokus på, at der er plads nok i Ringkøbing- Skjern, plads til alt og alle.

Til at starte med analyseres de to kampagnefilms indhold ved hjælp af Laswells kommunikationsmodel. Her analyseres afsender, meddelelse, medie, modtager og til sidst effekten af de to kampagnefilm.

Uddrag
Først analyseres afsenderen. Afsenderene af de to kampagner er henholdsvis Aalborg Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune. Aalborg Kommune har lavet kampagnefilmen ’Aalborg Film’, der sætter fokus på en by i udvikling, med plads til alle.

Ringkøbing-Skjern kommune har lavet kampagnefilmen ’Naturens rige - #pladspladsplads’, her sættes der fokus på, at der er plads nok, til at gøre lige det man har lyst til, da Ringkøbing-Skjern arealmæssigt er Danmarks største kommune. Begge kommuner gør brug af begreber ’plads’, dog ligger de vægt på helt forskellige ting.

Man kan sige at de to afsendere af kampagnerne har en stærk og troværdig etos, idet de begge er to store og velkendte kommuner, som mange i Danmark nok i forvejen kender til.

I Aalborg Film kampagnen fremstår Aalborg som den perfekte by, med en masse flotte klip af Aalborg og de kulturelle tilbud byen kan tilbyde. Ind over de flotte klip af byen, er der indsat rolig baggrundsmusik, der passer til stemningen.

Over baggrundsmusikken fortæller en rolig stemme om alle de gode ting ved Aalborg. I Naturens rige kampagnen ses også en masse klip, her følger vi i stedet en mand, der fortæller om alt det man kan i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Idet vi følger en mand igennem alle klip, virker videoen mere personlig og komisk, idet han fortæller om kommunen med ironi i stemmen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu