Indledning
Aalborg Film er en kampagnefilm fra 2016, og er produceret af Aalborg Kommune. Kampagnefilmen varer i alt 2 minutter og 30 sekunder, og går ud på at fremvise hvor god Aalborg er.
Reklamen er en oplysende reklamefilm, fordi vi gennem voice bliver præsenteret en række fakta om Aalborg Kommune, hvilket også underbygger reklamens argument med, at Aalborg er en af de bedre, hvis ikke den bedste, kommuner at bo i.
Kampagnefilmen bruger også forskellige appelformer, til at appellere til deres modtagere. Herunder bliver der hovedsageligt brugt både logos og patos. Der bliver brugt logos, når vi bliver fortalt “I Aalborg bor Europas lykkeligste menneske”.
Indholdsfortegnelse
Aalborg Kommune:
Ringkøbing-Skjern kommune:
eksempel på halvnær billedbeskæring:
Sammenligning:
Uddrag
Kampagnefilmen foregår for det meste i naturomgivelser, i form af strand, skov og mark. Det er igen for at lægge vægt på pladsen i kommunen. Disse scener giver en rolig og afslappende fornemmelse, og det tiltrækker især børnefamilier.
Prikken over i’et er også, at der i filmen bliver vist legende børn i en skov. Det understøtter familielivet man kan udleve i kommunen. Ballet-scenen og laboratorium-scenen giver et billede af, at der er mange muligheder i kommunen.
Både i forhold til fritidsaktiviteter, men også med job og karriere. En bestemt scene er meget vigtig for kampagnefilmens udspil. Det er den første scene som foregår i sort/hvid.
Det er den verden målgruppen lever i, og så bliver målgruppen trukket ind i en “ fantasiverden, “ som er Ringkøbing-Skjern kommune. Det er en god måde, at højne kommunen på.
Kampagnefilmen skaber igennem alle 2 minutter et meget realistisk billede på livet i kommunen, derfor er de brugte virkemidler i filmen meget realistisk anlagt. Der er ikke brugt specielle effekter.