Normal | Erhvervscase 2019

Indholdsfortegnelse
1. Virksomhedskarakteristik og Business Model Canvas 3
2. Analysekonklusioner 3
2.1 Hovedkonklusion 1: Værdikædeanalyse 3
2.2 Hovedkonklusion 4: Regnskabsanalyse 3
2.3 Hovedkonklusion 2: Omverdensanalyse 3
2.4 Hovedkonklusion 3: SWOT 3
3. Kritiske succesfaktorer 3
3.1 Faktor 1: Fast lav pris 4
3.2 Faktor 2: Beliggenhed 4
3.3 Faktor 3: Markedsføring 4
4. Virksomhedens udfordringer 4
4.1 Udfordring 1: Få mandlige kunder 4
4.2 Udfordring 2: Ingen e-handel 4
4.3 Udfordring 3: Høje krav til beliggenhed 4
4.4 Udfordring 4: Høje krav til medarbejders uddannelse 4
4.5 Udfordring 5: At følge med den bæredygtige udvikling 5
5. Løsningsforslag 5
5.1 Få mandlige kunder: 5
5.1.1 Løsningsforslag 1: 5
5.1.2 Løsningsforslag 2 5
5.2 Ingen e-handel: 5
5.2.1 Løsningsforslag 1: 5
5.2.2 Løsningsforslag 2 6
5.3 Beliggenhed 6
5.3.1 Løsningsforslag 1: 6
5.3.2 Løsningsforslag 2: 6
6. Metodeovervejelse 7
Kilder 8
Bilag 9
Bilag 1: Business Model Canvas 9
Bilag 2: værdikædeanalyse 10
Bilag 3: Regnskabsanalyse 13
Bilag 4: Omverdensanalyse 15
Bilag 5: SWOT-opstilling 18

Uddrag
Normal A/S er en dansk butikskæde. I butikkerne sælges der alt lige fra husholdning til kosmetik og fødevarer til faste lave priser. Virksomheden blev grundlagt i 2012 af Søren Fauli, Torben Mouritsen og Bo Kristensen. Efter virksomhedens opstart har Bestseller direktør Anders Holch Povlsen investeret en stor kapital til virksomheden. Nu er Normal et aktieselskab ejet af Bo, Jan, Anders og Torben.

Normal er en handelsvirksomhed, da de køber varer fra ind- og udland og sælger dem i deres butikker. De har oplevet stor fremgang siden opstarten, og deres omsætning er steget med omkring 300 mio. kr. hvert år. Deres omsætning i år 2014 bød på et overskud på 300 mio. kr. 600 mio. kr. i 2016 og 900 mio. kr. i 2017. Idéen med virksomheden var at skabe butikker med varer til 30-60% af markedsprisen.

Samtidig vil de give deres kunder en anderledes og interessant butiksoplevelse. Det gør de ved konstante nye varer blandet med det faste sortiment. De har en blanding af kendte brands, ukendte brands og udenlandske brands, som du muligvis har set på din ferie i udlandet. De har stor succes med deres skæve og anderledes måde at markedsføre sig på.

Deres logo er Normal-manden, som symboliserer de helt almindelige dagligdags problemer du kan have i hverdagen. Virksomheden henvender sig til alle aldre og køn og de har ikke en konkret målgruppe. Alle kan handle i deres butikker.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her