Normal | 17 Siders Erhvervscase

Indledning
Vi er blevet stillet til opgave om at lave en erhvervscase om Normal A/S. Erhvervscasen går ud på, at vi skal finde frem til, hvad det går godt, og hvad der går mindre godt for virksomheden. Dette kommer vi ind på i denne opgave. Vi analyserer virksomhedens situation ved brug af forskellige modeller, hvorfra vi har lavet de kritiske succesfaktorer, samt virksomhedens udfordringer og løsningsforslag til disse.

Indholdsfortegnelse
Indledning Side 1

Virksomhedsportræt Side 3

Kritiske succesfaktorer Side 3

Virksomhedens udfordringer og løsningsforslag Side 3

Metodeafsnit Side 5

Bilag
● Bilag 1 - Ansoffs vækstmatrice Side 6
● Bilag 2 - De fire P´er Side 7
● Bilag 3 - Omverdensmodellen Side 8
● Bilag 4 - Porters generiske strategi Side 9
● Bilag 5 - SWOT-analyse Side 10+11
● Bilag 6 - Porters five forces Side 12+13
● Bilag 7 - Forretningsmodel Side 14-16

Kilder Side 17

Uddrag
De faste lave priser er en af de vigtigste succesfaktorer for Normal, da hele deres koncept er bygget op omkring dette. Kunderne handler i Normal for at kunne få dagligdagsprodukter til en fast lav pris, hvis kunderne ikke kan få dette, så vil de søge andre steder hen, og dermed vil Normal miste en del af sin kundekreds.

De lave priser har også en del at gøre med virksomhedens leverandører, da aftalerne med dem sikre Normal i at kunne sælge varerne videre til en lav pris. Normal har del forskellige leverandører som alle befinder sig i Europa, hvilket gør at Normal slipper for at betale diverse afgifter, da der i Europa er fri bevægelse mellem landene. Dette gør, at omkostningerne på varerne bliver lavere, og varen kan derfor sælges billigere. Normal er utrolig afhængig at dette, da dette er hele grundlaget for deres virksomhed, og en af de vigtigste grunde til at kunderne handler i Normal.

Udover dette så spiller deres sortiment også en stor rolle i virksomheden. Normal prøver hele tiden på at udvide og fornye deres sortiment, men bibeholder stadig mange af de kendte dagligdagsvarer. Normal mener, at kunden skal kunne komme tilbage gang på gang uden at være i tvivl, om at deres varer stadig sælges i butikken. Desuden prøver Normal hele tiden på at dække kundens behov og efterspørgsler ved at tage nye varer ind som kunderne efterspørger og gamle ud, der ikke længere er efterspørgsel efter.

Dette er en vigtig succesfaktor da et sortiment som dækker kundens behov, får kunden til at forblive en kunde, hvis deres sortiment aldrig ændrede sig eller tilpassede sig kundes behov, så ville kunden miste interessen og begynde at gå til konkurrenterne i stedet for Normal.


Den sidste kritiske succesfaktorer beliggenhed, da Normal går meget op i, hvor deres butikker ligger henne, og om det er tilgængeligt for kunderne. Hver gang Normal skal udvide, kigger de efter den rigtige beliggenhed. Normal går efter at ligge i shoppingcentre eller gågader, så de ligger tæt på kunderne.

Butikkerne skal ligge centralt men tilgængeligt. Dette er vigtigt for kunderne, da de nemt og hurtigt kan komme til butikkerne, og kunderne skal ikke køre langt for at komme til en butik. Dette er en kritiske succesfaktor, fordi hvis butikkerne lå mindre tilgængeligt og mindre centralt, så ville kunderne muligvis ikke bruge tiden på at komme ud til butikkerne. Normal har også kun fysiske butikker, og ingen webshop, hvilket betyder at kunderne skal ud til butikkerne for at købe deres varer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her