Normal A/S – Erhvervscase

Indledning
Normal A/S blev grundlagt i 2013 og er en meget hurtig voksende butikskæde og har i dag hovedkontor på Gl. Vardevej i Esbjerg. Herhjemme har Normal A/S i dag over 80 butikker spredt i landet. Virksomheden er hovedsageligt en handelsvirksomhed, med idet at de også har deres egen produktlinje er de også en mindre produktionsvirksomhed. Normal A/S har flere kernekompetencer, men en af de vigtigste er dog at de sælger kvalitetsvarer til en lav pris. Ejerne mener selv at virksomheden er en slags fusion mellem produkter til personlig pleje og dagligvarer. Og de har det meget med at sige, at denne form for handel ligesom er deres ting.
Virksomheden er et aktieselskab og er ejet af Anders Holch Povlsen, der er hovedaktionær i virksomheden og ejer over 60%af aktierne i virksomheden. De sidste aktier ca. 35% er ejet af grundlæggerne Bo Kristensen og Torben Mouritsen som også er direktøren hos virksomheden. I dag er formanden i virksomheden Jan Dahl, som også var en af de første til at kaste penge efter virksomheden.

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakterstik 3
Kritiske succesfaktorer 3
Lave priser i forhold til konkurrenterne 3
Bredt sortiment 3
Leverandørerne 4
Udfordringer 4
Udfordring 1 4
Handlingsforslag 1 4
Konsekvenser ved handlingsforslaget 4
Handlingsforslag 2 5
Konsekvenser ved handlingsforsalget 5
Udfordring 2 6
Handlingsforslag 1 6
Konsekvenserne ved dette handlingsforslag 6
Handlingsforslag 2 6
Valg af handlingsforslag 7
Metodeovervejelser 7
Litteraturliste 8
Bilag 1 – Regnskabsanalysen 9
Bilag 2 – Værdikæde 11
Bilag 3 – Omverdensanalyse 12
Den afhængige omverden 12
Den uafhængige omverden 12
Bilag 4 – SWOT-Analysen 14
Bilag 5 – Porters Five Forces 15
Leverandører 15
Kunder 15
Konkurrencesituationen i branchen 16
Bilag 9

Uddrag
Udfordringer
Udfordring 1
En af Normal A/S største udfordringer, er deres meget lave dækningsbidrag pr. solgte enhed, da det betyder, at de ikke tjener så meget hver gang de har et salg i en af deres butikker, og en tabt vare vil derfor koste butikken dyrt. Det vil derfor betyde, at hvis et produkt går tabt, en kunde taber en vare, personalet taber en vare, skader på lageret, så skal butikken ca. sælge fem af samme produkt, før tabet for den ene vare er dækket.

Handlingsforslag 1
Det første handlingsforslag for virksomheden ville være en stigning i deres priser, således de tjener mere pr. solgt produkt. Dette er en mulighed, da Normal ligger langt under deres konkurrenter rent prismæssigt, og det skyldes også det lave dækningsbidrag. De har forhandlet sig frem til stort set samme leverandøraftaler, som deres konkurrenter, men sælger blot produkterne langt billigere, som en del af deres differentieringsstrategi, som de også har de haft stor succes med. Som økonomichefen udtaler, har deres økonomiske vækst været eksplosiv efter 2013, hvor de er kommet ud med sorte tal på bundlinjen siden 2014, mod røde tal i 2013.

Konsekvenser ved handlingsforslaget
Konsekvenserne ved dette handlingsforslag er mange, da en stigning i priserne vil bevæge dem et stykke væk fra deres koncept. Normal er stadig en forholdsvis ung kæde, og det kan derfor være risikabelt, hvis de begynder at lave prisstigninger nu, hvor mange stadig ikke har kendskab til dem. Da de er nye, og deres konkurrenter har flere år i bagagen, kan kunderne få en tendens til at vende tilbage til deres gamle vaner og handle i fx Matas. Det kan være et led i deres plan, om at de om få år vil ændre priserne og ligne deres konkurrenter på markedet, men først når de er bedre etableret.
Fordelene ved handlingsforslaget er, at de ikke skal bekymre sig så meget om en vare går tabt eller ej, selvfølgelig skal svind-procenten ikke være alt for høj, men de står bedre udrustet over for varetab, og skal derfor ikke sælge så mange af samme produkt for at dække tabet.

Handlingsforslag 2
Andet handlingsforslag er en model, hvor de kan tjene flere penge på små varer, til lave priser, hvor dækningsbidraget stadig ligner de andre butikker. Fx så har Normal i forvejen gjort et stort forsøg i at tjene penge på bæreposer, og derfor bliver man også spurgt hver gang man handler i Normal, om man ønsker en bærepose med for et lille beløb ekstra, da de her kan tjene lidt ekstra penge, for at opnå et større dækningsbidrag pr. kunde, når dækningsbidraget på produktet ikke er særlig stort. Denne idé og metode kunne de sagtens udvide, og placere flere små dagligdagsprodukter ved kassen, som man kender det fra andre butikker, hvor der altid er tyggegummi osv. som man hurtigt kan ligge på båndet til kassen, og ikke koster alverden, også derfor flere vælger det.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!