Indholdsfortegnelse
Karakteriser virksomheden Normal
Normals strategiske situation (interne forhold og strategi)
- Indkøb og lager
- Marketing
- Salg og service
- Delkonklusion
Normals økonomiske situation
Den danske branche for nonfood dagligvarer
- Konkurrencesituationen på nuværende marked
- Truslen fra nye udbydere
- Truslen fra købere
- Truslen fra leverandørerne
- Truslen fra udbydere af substituerende produkter
Uddrag
Normal A/S er en detailbutik, som blev stiftet i 2013 af Torben Mouritsen og Bo Kristensen. De åbnede den første prøvebutik i Silkeborg, hvorefter den næste blev åbnet i Aalborg samme år.
Normal A/S befinder sig på B2C-markedet, hvor de i indeværende regnskabsår har en omsætning på 1,9 milliarder kr. og har siden 2013 åbnet 211 butikker i Danmark (89), Norge (83), Sverige (35) og Holland (4).
Normal A/S er i branchen for nonfood-dagligvarer, og sælger blandt andet personlig pleje, konfekture og toiletartikler.
---
Normal A/S har et dybt og bredt sortiment sammenlignet med deres mange forskellige konkurrenter, såsom supermarkedet, Matas og Flying Tiger Copenhagen.
Normal A/S har 15 forskellige varegrupper, som alle ligger 30-40% under markedsprisen. Desuden benytter Normal sig af strategien “Everyday low price”, som betyder, at de har lave priser hver dag, hvorimod de fleste af deres konkurrenter, benytter sig af “high - low”-strategien, hvilket betyder, at de normalt har høje priser, men sætter i korte perioder disse ned.
Normal har et stærkt brand med en unik figur (unik-manden), en karakteristisk farve samt unikke reklamer og citater, som er let genkendelige og bemærkelsesværdige.