Erhvervscase | Normal

Indholdsfortegnelse
VIRKSOMHEDSBESKRIVELSE - HVEM ER NORMAL? ................................................................................... 3
KRITISKE SUCCESFAKTORER...................................................................................................................... 3
VIRKSOMHEDENS UDFORDRINGER........................................................................................................... 4
HANDLINGSFORSLAG ............................................................................................................................... 6
HANDLINGSFORSLAG 1 ....................................................................................................................................... 6
HANDLINGSFORSLAG 2 ....................................................................................................................................... 6
METODEVALG .......................................................................................................................................... 7
LITTERATURLISTE...................................................................................................................................... 8
ARTIKLER .........................................................................................................................................................8
HJEMMESIDER ..................................................................................................................................................8
VIDEOER ..........................................................................................................................................................8
REGNSKAB .......................................................................................................................................................8
BILAG 1 .................................................................................................................................................... 9
OMVERDENSANALYSE.........................................................................................................................................9
Nærmiljøet Den afhængige omverden .....................................................................................................9
Fjernmiljøet.............................................................................................................................................10
Den uafhængige omverden ....................................................................................................................10
BILAG 2 .................................................................................................................................................. 12
PESTEL ANALYSE..............................................................................................................................................12
BILAG 3 .................................................................................................................................................. 14
ANALYSE AF RENTABILITET ................................................................................................................................14
BILAG 4 .................................................................................................................................................. 16
VÆRDIKÆDEANALYSE .......................................................................................................................................16
BILAG 5 .................................................................................................................................................. 18
PORTERS FIVE FORCES ......................................................................................................................................18
BILAG 6 .................................................................................................................................................. 19
SWOT ANALYSE .............................................................................................................................................19
BILAG 7 .................................................................................................................................................. 22
TOWS MATRIX ..............................................................................................................................................22

Uddrag
Virksomhedens udfordringer:

Udfordring 1: Nethandel
En af Normals store udfordringer er den blomstrende nethandel som vokser hvert år. Normal har en hjemmeside, dog kan man kun går ind og se produkter og finde den nærmeste butik, hermed er det altså ikke muligt at købe vare på nette, hvilket er en klar udfordring for virksomheden.

Udfordring 2: Mange varer der ikke bruges ofte
Mange af Normals produkter, er produkter man sjældent skal bruge. Altså produkter man ikke behov for særlig ofte. Så selvom at differentierer sig så meget på prisen, søger kunderne ikke produkterne særlig ofte.

Udfordring 3: Urimelige krav
Dette er en udfordring hvis kunderne mener at virksomheden skal differentierer sig mere på priser og produkter, end de allerede gør.

Udfordring 4: Ikke populære nok
Det kan være en udfordring for virksomheden, at de ikke er populære nok på sociale medier som instagram, hvor mange unge er meget aktive.

Udfordring 5: Indtjeningsevne
Normals indtjeningsevne har været og er en udfordring for dem. Da de ikke tjener særlig mange penge på deres produkter. i forhold til hvad de gjorde engang.

Udfordring 6: Nye markeder
Det er selvfølgelig en udfordring at penetrere nye markeder. Specielt for en virksomhed, som har specialiseret sig så meget i det danske marked.

Udfordring 7: Hverdagsprodukter
Det er en udfordring for dem, at de kun sælger produkter som man måske køber hver måned, dette skaber et ikke så stort flow i butikken.

Udfordring 8: Opretholde interesse
Det kan være svært at blive ved med at opretholde interessen for deres koncept som kunde, til sidst vil man kun handle der på grund af deres billige priser. Som kan være en udfordring, på grund af deres måde at indrette deres butik på

Udfordring 9: Nye produktgrupper
Med Normals loyale kunder, som kender til deres produkter, vil det være en udfordring at indfører helt nye produktgrupper, fordi kunderne måske ikke kender til dem, og plejer at handle den slags produkter hos Normal. Altså de er næsten bundet til de produktgrupper de har.

Udfordring 10: Valg af produkter
Det er en udfordring hver gang Normal skal have nye produkter, fordi de skal forhandle prisen så langt ned, derfor må man gå ud fra at der er mange produkter der bliver valgt fra, fordi de ikke kan handles billigt nok.

Side 4 af 23
Udfordring 11: Omkostninger
De kan ikke holde deres omkostninger meget mere nede end de allerede har. den eneste omkostning der kan ændres på, er deres personale omkostninger. Og de skal bruge de medarbejdere de har.

Udfordring 12: utilfredshed med manglende produkt.
Når de har sådan et bredt og dybt sortiment, kan det skabe tilfredshed blandt kunderne, hvis de mangler en af produkterne.

Udfordring 13: skridt bagud
Som før nævnt har de ingen nethandel, det kan give konkurrenter en fordel, hvis de allerede er på det elektroniske marked.

Udfordring 14: endnu ikke i besiddelse af egne lastvogne
Normal har ikke sine egne lastvogne, det betyder at leverancen ikke 100% kører efter deres behov, men mere når lastvognene kan levere varer.

Udfordring 15: ensrettet målgruppe
Normal bruger en aldersgruppe i de fleste af deres reklamer. Det kan gøre at resten af deres kunder ikke kan relatere lige så godt til virksomheden.

Udfordring 16: Manglende erfaring
Normal har ikke eksisteret i mange år, og mangler derfor erfaring, dette kan forårsage fejl eller lignende. Det gælder også de udenlandske markeder.

Udfordring 17: Flertal af kvinder
80% af Normals kunder er kvinder, det er derfor et problem for dem, fordi de ikke er noget ud til de mandlige kunder endnu.

Udfordring 18: manglende mulighed for modsvar
Hvis der kommer en konkurrent på markedet, der skulle true dem, kan de ikke vinde markedet tilbage på pris, og de har allerede gjort så meget for at få turen til at føles som en rejse i butikken.

Udfordring 19: dårlig ry fra bestseller
Med investeringer fra best seller, kan det give et dårlig ty, hvis best seller for noget dårlig omtale omkring virksomheden.

Udfordring 20: ikke selv styr på virksomheden
Jo mere af virksomheden de lader sig sælge, jo mindre styr på virksomheden har de 2 stiftere, altså efter købet fra bestseller, har de ikke så meget at sige mere.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her