Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik 1
Metodeovervejelser 4
Kritiske succesfaktorer 4
- Parallelimport 5
- Samarbejde med leverandørerne 5
- Normals lagersystem 5
Virksomhedens udfordringer 4
- Internethandel 5
- Stigende fragtpriser 5
- Mangel på viden om produkterne 5
Løsningsforslag 4
- Løsningsforslag: internet handel 5
- Løsningsforslag: egen leverings afdeling 5
- Løsningsforslag: uddannelse af medarbejdere 5
Kildeliste 4
Bilag 4

Uddrag
Butikskæden Normal A/S blev grundlagt i 2013 og består af 345 (104 i Danmark, 117 i Norge, 46 i Sverige, 14 i Finland, 9 i Holland og 55 i Frankrig) butikker internationalt hvor størstedelen ligger i Norge, Derudover er der også mange butikker i andre EU-lande.

Normal er af virksomhedstypen handels -og detailvirksomhed, dette kan konkluderes ud fra at Normal køber produkter hjem og sælger dem videre uden at foretage nogle ændringer på produkterne. Normal er også et aktieselskab, det kan man se da der står A/S efter navnet.

Normal differentierer sig specielt meget i forhold til deres lave priser på mærkevarer. Deres produkter sælges til cirka 30-40% under den gennemsnitlige markedspris.

Beliggenhed er også en meget vigtig faktor, da det kan påvirke afsætningsmulighederne. Normals nøgleaktiviteter er bestående primært af indkøb af produkter direkte fra producenter i EU, hvorefter de videresælges direkte til Normals butikker.

Normal klare sig rigtig godt når man kigger på deres regnskab. De havde lavede i år 1 et mindre underskud, men har siden da lavet et stort overskud, der er vokset år for år. Ideen bag normal, var at der skulle være normale produkter til unormale priser.

Normals vision er at det skal være en oplevelse at tage ud og handle, og det skal være sjovt. Deres mål at have dagligdags vare til faste lave priser.

Normals omsætning i 2013 lå på 10 millioner kroner, mens i 2016 var Normals omsætning på 665 millioner kroner, det vil sige en stigning på hele 6650%.

Butikskæden har med sin store og pludselige vækst presset mange konkurrenters omsætning såsom Matas A/S. Matas A/S har i takt med Normals stigende omsætning haft en faldende omsætning

---

Løsningsforslag: internet handel
Normal skal have etableret deres egen netbutik. Dette vil skulle foregå fra deres centrallager, da dette vil medføre størst besparing inden for fragt, samt i forhold til hvad hver enkelt butik har på lager.

Ved at de etablerer deres distributionscenter, og deres internethandel, vil de både sparer penge i givet at de ikke behøver at betale for leveringen ud til de enkelte butikker, samt kommer de ind på en tendens i nutidens marked.

Normal lever af at være med på moden og ramme de trends der forekommer. Denne tendens er noget Normal mangler at beskæftige sig med.

Løsningsforslag: egen levering afdeling
Der forekommer nu i samfundet en markant stigning i fragtpriserne over hele verdenen. Selvom Normal altid har haft gode relationer med dem de arbejder sammen med, er dette ikke noget de kan undgå.

Derfor vil det være en god mulighed for Normal at starte deres eget leveringsystem i Danmark. Når vi kigger på deres regnskab i vores rentabilitet analyse samt soliditetsanalyse og likviditetsanalyse, virker det som om Normal har pengene til at udvide deres forretning i denne retning.

Endvidere vil de undgå de høje fragtpriser, da de skærer en fra, som også skulle have en del af kagen. Dette gør at de enten vil opnå et højere dækningsbidrag, eller kunne sætte deres priser endnu mere ned. Det er alt efter hvad Normal vælger at gå efter.