Opgavebeskrivelse
Analyser og sammenlign købsadfærden for en kunde på konsument- markedet, der køber en Montana-reol til hjemmet med en virksomhed, der indkøber Montana-reoler til kontoret.

Inden du går i gang med analysen, kan du orientere dig lidt om virksomheden Montana og dens produkter på www.montanafurniture.com og www.montanastore.dk

Når du går i gang med at analysere købsadfærden er det en god ide at starte med en ganske kort karakteristik af kunderne på de to markeder.

Opgaven besvares individuelt og afleveres via It’s Learning mandag den 28. september 2020.

Indholdsfortegnelse
B-T-C
Karakteriser kunden
- Målgruppe beskrivelse (kort)

Analyser købsadfærden
- Behov
- Købemotiv
- Købstyper og købsadfærdstyper
- Køberoller
- Beslutningsproces

B-T-B
Karakteriser Kunden
- Professionel købsadfærd
- Kort beskrivelse af virksomheden

Analyser købsadfærden
- Delmarkeder (valgkriterier)
- Købstyper
- Beslutningsproces
- Købscentret

Uddrag
Jeg har været en tur inde på Montanas hjemmeside, her finder man møbler til en høj pris og af høj kvalitet. Man kan se at Montana furniture går op i sin eksklusivitet, og derfor går op i sit design.

Målgruppen som gerne vil overveje/købe disse produkter, er mennesker med høj indkomst og smag for design og kvalitet.

Målgruppens alder er omkring 35-55 år, da disse personer er kvalitets og designs bevidste og ofte har et rådighedsbeløb til at købe disse produkter.

Denne målgruppe har en speciel livstil, de vil gerne købe disse mere eksklusive produkter, samtidig har de en holdning omkring at deres møbler skal være med høj kvalitet og med et flot design.

---

Hvis vi forstiller os en familie med teenager børn, og forældre der gerne vil være med på moden.

Så har vi vores initiativtager. Familiens 17- årige pige har opdaget at der lidt overfyldt på husets reoler.

Og derfor har kigget på en ny reol til familien som er af høj kvalitet. Hun får overbevist familiens nye pain, altså Konsumentet.

Samtidig med dette skal hun have trænger lidt mere på disponenterne altså mor og far som køber denne reol. Initiativtageren er lidt som influenseren i denne situation.

Hun ved hvilken slags møbel de skal have. Mor og Far vil gerne være med på de unges mode. Så tager derfor højde for hvad deres 17- årige datter ville kunne lide af design.

Til sidst får vores 17-årige pige valgt reolen som de skal have. Hun får sine forældre overbevist. Og nu køber forældrene reolen. Og bliver dermed Køberen

---

Konsumentenheden har opdaget en pain (de mangler en luksuriøs reol), og får stillet sig et behov.

Samtidig med begynder beslutningsprocessen. Dette stadie kalder man for problemerkendelsen.

Nu begynder man sin research. Dette kan være man tager en tur ud i forskellige møbelbutikker eller gennem ser møbel magasiner eller søgning på internettet.