Indledning
Vi har fået stillet til opgave at analysere virksomheden Montana. Først og fremmest vil jeg tage udgangspunkt i værdikæden og indsætte Montana i den.

Ud fra dette kan jeg danne mig et indtryk af virksomheden og derefter finde frem til virksomhedens kernekompetencer.

Når jeg har fundet virksomhedens kernekompetencer, vil jeg kunne opstille en SWOT analyse af Montana.

Derefter vil jeg kunne finde ud af, hvor Montana er konkurrencedygtige og dermed har deres konkurrencestrategi. Derefter vil jeg finde frem til deres vækststrategier og til slut uddrage en konklusion.

Indholdsfortegnelse
Indledning :
1. Udarbejd en værdikædeanalyse for Montana :
- Virksomhedens infrastruktur :
- Menneskelige ressourcer :
- Produkt-/ og teknologiudvikling :
- Indkøb / Forsyninger :
- Indgående logistik :
- Produktion :
- Udgående logistik :
- Marketing og salg :
- Service efter salg :
2. Analyser virksomhedens kernekompetence.
3. Udarbejd en SWOT-opstilling for Montana.
4. Vurder Montanas konkurrencestrategi.
5. Vurder Montanas vækststrategier.

Uddrag
For Montana er det rigtig vigtigt, at de igennem deres eget brand og deres forhandleres brand, formår at afspejle et specielt lækkert produkt. Derfor har Montana sat høje krav for de virksomheder, der vil sælge deres produkter.

De bruger selektiv distribution, fordi de udvælger bestemte virksomheder til at have deres produkter, som en del af deres sortiment.

Dette kan de gøre fordi deres brandværdi er meget høj, fordi de gerne vil fremstå som et unikt produkt. Det er indirekte distribution.

De har også opsat flere udstillingshuse rundt i storbyer som København, Oslo, Stockholm og Köln. Dette giver kunderne mulighed for at kunne se deres produkter fysisk.

I disse butikker har de personale, som både er uddannet inden for indretning, rådgivning og kundehåndtering. Dette for at give kunderne den bedste total brandoplevelse.