Indholdsfortegnelse
Hvad er Montana?
1. Udarbejd en værdikædeanalyse for Montana.(Se bilag 1)
- Støtteaktiviteter:
- Virksomhedens infrastruktur
- Menneskelige ressourcer
- Produkt og teknologiudvikling
- Indkøb/forsyninger
- Primære Aktiviteter:
- Indgående logistik
- Produktion
- Udgående logistik
- Marketing og salg
- Service efter salg
- Konklusion af værdikædeanalysen af Montana

2. Analyser virksomhedens kernekompetence.
- Kompetencen er relativt unik og vanskelig at kopiere for konkurrenterne
- Kompetencen kan anvendes bredt dvs. ofte og på flere markeder:
- Kompetencen skaber positiv kundeværdi ved brug af produktet eller ydelsen:
- Konklusion af virksomhedens kernekompetence af Montana

3. Udarbejd en SWOT-opstilling omverdensanalyse for Montana.(Se bilag 2,3)
- Den afhængige omverden:
- Den uafhængige omverden:
- Konklusion af omverdensanalysen af Montana
- SWOT-analysen

4. Vurder Montanas konkurrencestrategi.(Se bilag 4)
- Konklusion af Montanas konkurrencestrategi

5. Vurder Montanas vækststrategier.(Se bilag 5)
- Konklusion af Montanas vækststrategier
- Kildeliste:
- Bilagliste:

Uddrag
Hvad er Montana?
Montana er en møbelvirksomhed, som blev etableret i 1982 af Peter J. Lassen.

Virksomheden er i dag familieejet og ligger i Haarby på Fyn, hvor virksomheden råder over højteknologiske produktionsfaciliteter.

Montana beskæftiger knapt 200 medarbejdere og har salgsorganisation i både Danmark og på de fleste europæiske markeder.

Virksomheden producerer og markedsfører reoler samt borde og stole af høj kvalitet og med et højt designindhold.

Montana er især kendt for et fleksibelt reolsystem, der fås i mange varianter og farver. Møblerne sælges gennem møbelforhandlere både til private hjem og til virksomheder.

Fra regnskabsåret 14/15 til 16/17 har Montana formået at hæve årets resultat fra 2.8 mio. kr. til 10.6 mio. kr.

1. Udarbejd en værdikædeanalyse for Montana.(Se bilag 1)
For at udarbejde en værdikædeanalyse for Montana, har jeg brugt Porters Værdikædeanalyse.

En værdikædeanalyse er med til at med til at fortælle hvor konkurrencedygtig du i virkeligheden er. Derfor er det vigtigt at finde frem til det svageste sted i kæden, så kæden kan blive så stærk og konkurrencedygtig som muligt.

Støtteaktiviteter: Støtteaktiviteter er de led i værdikæden, der ikke direkte påvirker virksomheden som primære aktiviteter gør. Støtteaktiviteter støtter de primære aktiviteter, og dermed er det vigtigt værdi for kunden.

Virksomhedens infrastruktur
Montana er en møbelvirksomhed, som blev etableret i 1982 af Peter J. Lassen.

Virksomheden er i dag familieejet og ligger i Haarby på Fyn, hvor virksomheden råder over højteknologiske produktionsfaciliteter.

Menneskelige ressourcer
Montana beskæftiger knap 200 medarbejdere og har salgsorganisation i både Danmark og på de fleste europæiske markeder.

Montana mener for at have en god forretning skal man også have et godt arbejdsmiljø. "Et godt arbejdsmiljø giver bedre kvalitet".

Det citat beskriver, hvis man har et godt arbejdsmiljø, giver det bedre kvalitet, hvilket er Montanas hovedpunkter i deres forretning.

I videoen forklarer Jesper Kerff Nielsen, at ansatte generelt er gode til at samarbejde og støtte hinanden.

Produkt og teknologiudvikling
Montana har fokus på deres produkter, som de lægger en stor ære i. Deres teknologiske udvikling har gjort, at der investeres i nye maskiner.

Det gør arbejdsflowet bedre for Montana, men også mere miljøvenligt end de tidligere maskiner som de havde på fabrikken.

Indkøb/forsyninger
Montana har få leverandørerne som befinder sig i Østen. Materialerne indkøbes imidlertid altid via danske grossister.

Disse handler typisk med en lokal trader, som sikrer sig den nødvendige kvalitetskontrol på produktionsstedet.