Karakteristik af kunden på konsumentmarkedet

Montana bygger på bærdygtige værdier, som de tager meget seriøst og alvorligt. Allerede for 25 år siden valgte Montana et grønt regnskab i samarbejde med miljøstyrelsen. I dag er Montana indehaver af EU-Blomsten, og er blandt de første danske møbelproducenter, som opnår dette officielle miljømærke i EU.

Som kunde af Montana, er dette ikke en rationel købsadfærd, da man betaler for designet. Kunden tænker ikke rationelt, det er følelserne, som er styrende.

Virksomheden sigter mod målgruppen 35-50-årige, da det er dem, som har en middel eller høj indkomst og er færdiguddannede. De valgte segmenteringskriterier, man ser på indenfor de demografiske parametre er; alder og indkomst, da målgruppen for Montana som sagt ligger på 35-50-årige. Grunden til at man ser på indkomsten, er fordi Montana er dyrt og har et eksklusivt design, som mange forbrugere med en middel eller høj indkomst vil kunne købe.

Derudover kan man se på de psykografiske parametre, som jeg vil mene er livstil og holdninger, da det er dem, som har en bestemt og fastlagt livstil, og tænker meget på design og kvalitet, som køber produktet. Man ser på holdninger, da Montana har produkter, som har bæredygtig opbevaring, hvilket mange forbrugere vil se positivt på.

Derudover har mennesker i målgruppen 35-50-årige fået bestemte meninger og holdninger til, hvordan deres møbler skal se ud, og hvilke kriterier de skal indebære. Generelt er dem, som køber produkter hos Montana meget kvalitetsbevidste, som går op i produktets design, kvalitet og funktion.

Jeg skal analysere og sammenligne købsadfærden for én kunde på konsumentmarkedet. Derfor har jeg valgt at lave min egen karakter, da jeg både nemmere kan beskrive købsadfærden med ved hjælp af én specifik person, og da det også nemmere vil kunne forstås. Min selvopfundne karakter hedder Karen og er 41 år gammel. Hun bor med hendes mand Allan og deres to børn. De bor i en stor villa, og de har en høj indkomst.

Indholdsfortegnelse
Karakteristik af kunden på konsumentmarkedet

Analyse af købsadfærden på konsumentmarkedet

Karakteristik af kunden på producentmarkedet

Analyse af kunden på producentmarkedet
- Problemerkendelsen:
- Overordnet beskrivelse af krav til produktet:
- Søgning efter potentielle leverandører:
- Indhentning og analyse af tilbud:
- Vurdering af tilbud og valg af leverandør:
- Valg af ordrerutine, bekræftelse af ordre:

Sammenligning af købsadfærden på konsumentmarkedet og producentmarkedet

Uddrag
Et eksempel på en karakteristik af kunden på producentmarkedet kan fx være en nystartet virksomhed, der skal ud og købe nye inventar til deres nye kontorer, hvor der skal købes ind til 10 medarbejdere.

Her vil den nystartede virksomhed være under den professionelle købsadfærd, da de er mere rationelt tænkende, end hvad private forbrugere er. Kunden på producentmarkedet tænker funktionelt og med fornuften; Den nystartede virksomhed har fokus på produktets funktion og kvalitet.

Montana går målrettet efter producentmarkedet, herunder det industrielle marked, mellemhandlermarkedet og det offentlige marked.

På producentmarkedet har Montana dedikerede sælgere, som målrettet søger efter at finde potentielle organisationer, virksomheder eller institutioner. Montana henvender sig dog også til private hjem.