Indholdsfortegnelse
1. Karakterer virksomheden Merrild kaffe
2. Analyser konkurrencesituationen for kaffe i Danmark
Uddrag
Merrild kaffe A/S er et dansk kafferisteri, og et anpartsselvskab. Merrild Kaffe blev etableret af Møller Merrild i Kolding i 1964. I 1970’erne begyndte Merrild at sælge hans kaffe i supermarkeder, hvor kaffen gik fra at være lokal købmandskaffe til et landskendt kaffemærke.
Merrild kaffe blev i 2015 overtaget af den store italienske kaffevirksomhed ”Lavazza.” Virksomheden har i dag den største markedsandel inden for kaffe i Danmark. Merrild kaffe sælges i Danmark i supermarkeder, på deres hjemmeside, og i speciale butikker. Merrild kaffe sælges også i lande som Baltikum, Færøerne og på Island, og de har 50 medarbejdere ansat.
Merrilds produkter består af filterkaffe, hele bønner, instant kaffe og kaffepuder til Senseo produkter, og der drikkes mere end 1 milliard Merrild kopper kaffe hvert år. Deres priser for 500 gram kaffe koster 50 kr. og for 1 kilo ligger på 135 kr.
Merrild Kaffes primære målgruppe er kvinder på 20-50 år, som bor i provinsen. De ser primært TV, men bruger også tid på de sociale medier, og læser dameblade. De vægter hygge, nærvær og samvær højt i deres hverdag.
Målgruppen er prisbevidst, går efter den gode kop kaffe, og der drikkes op til 5 kopper om dagen. Deres målgruppe er altså folk, der drikker masser af kaffe i store mængder, og det er oftest jyderne, som drikker Merrild kaffe.
Den ældre del i den primære målgruppe drikker typisk sin kaffe med filter, mens den yngre del foretrækker kvalitetskaffe, som oftest er kapsler eller pulver, og bruger ofte mælk i kaffen.
Merrild Kaffe havde en omsætning på 299 millioner kr. i 2015. Deres egenkapital fra 2016 lå på 96.222 kr., mens deres selvskabskapital lå på 50.000 kr. Merrild kaffe er en produktionsvirksomhed. Merrild kaffes markedsandel er på 23-24%. Deres mission er at lave kvalitetskaffe, og Merrild kaffe har mange konkurrenter, heriblandt BKI, Nestlé, Nespresso, Jacobs Douwe Egberts osv.
Skriv et svar