Indholdsfortegnelse
Spørgsmål
1. Find de nyeste informationer om Peter Larsen Kaffe, som er relevante for afsætning

2. Udarbejd en karakteristik af virksomheden Peter Larsen Kaffe.
- Marketingmix (De 4 p’er):
- Produkt:
- Pris:
- Promotion:
- Distribution (place):
- SWOT-analyse:
- Strengthens:
- Weaknesses:
- Opportunities:
- Threats:

3. Beskriv med flest muligt afsætnings-begreber det marked som Peter Larsen Kaffe er på.

4. På baggrund af jeres viden om virksomheden bedes I udvælge en udfordring for virksomheden. Argumenter for, hvorfor netop denne udfordring er relevant for at kigge nærmere på.

5. Forklar, hvilke model(ler) I vil benytte til at analysere udfordringen og hvorfor I vil bruge den/dem

6. Foretag en grundig analyse af den valgte udfordring vha. valgte model(ler)
Omverdensmodel:
Afhængig omverden (nærmiljø):
- Kunder:
- Konkurrenter:
- Mellemhandlere:
- Leverandører:

Uafhængig omverden (fjernmiljø):
- Politik og Lovgivning:
- Økonomi:
- Demografi:
- Kultur:
- Miljø:
- Interesseorganisationer og massemedier:

7. På baggrund af analyse, skal I nu vurdere, hvilke ændringer Peter Larsen Kaffe kan/bør foretage

Uddrag
• De er blevet til en moderne kaffe virksomhed, med stadig ca. 50 ansatte

• Deres forretningsområder ligger på detailhandel, catering, specialbutikker, online og LIVE (kaffebar til eks. festivaler og events i landet).

• For at udbrede virksomheden tager de også ud til festivaler og events rundt omkring i landet.

• De samarbejder med alle førende detailkæder i Danmark, messecentre og hoteller.

• Deres hovedkontor er placeret i Viborg – Arbejdes med produktion, salg og udvikling.

• Marketing, LIVE (kaffebarer) og teknik og service foregår i Kolding.

---

Det er et familieejet aktieselskab, det blev grundlagt i året 1902 af Peter Larsen. Virksomheden opererer både på B2B og B2C (deres online-shop) markedet.

Deres kernekompetence er inden for kaffebranchen, dog bliver der også solgt kakao, the og chokolade.

På deres webshop sælger de Kapselmaskiner, kaffebryggere, kværne og espressomaskiner.

Virksomheden har ca. 50 fastansatte i virksomheden, i nogle perioder er der flere ansatte der står i kaffebarer på f.eks. festivaler eller kaffebarer.

I år 2000 samlede Peter Larsen kaffe alle hans aktiviteter (Produktion, salg og udvikling) i Viborg, i samme år solgte de 50% af deres aktier til et svensk familieejet risteri i Lötbergs Lila, virksomheden har mere end 100 års erfaring indenfor detail og cateringmarkedet, som er en vigtig og stor samarbejdspartner.