Indledning
Peter Larsen Kaffe har på det seneste lagt rigtig meget vægt på miljø, hvori de har et punkt på deres egen hjemmeside kaldet grøn omstilling.

Her sætter de fokus på verdensmål 2, 8 og 12. Mål nr. 2 er at stoppe sult, mål nr. 8 anstændige jobs og vækst og mål nr. 12 er ansvarligt forbrug og produktion.

Peter Larsen Kaffe er et familie ejet aktieselskab, som blev etableret i 1902 af Peter Larsen. Der er i alt ca 50 fastansatte i virksomheden, men i perioder er der flere ansatte, samt frivillige der står i mobile kaffebarer på blandt andet festivaler.

Virksomheden operere både på B2B og B2C markedet. Peter Larsen Kaffes kernekompetencer inden for kaffebranchen

men de sælger også the, kakao og chokolade samt kværne, kaffebryggere, kapselmaskiner og ekspressomaskiner på deres webshop.

Virksomheden er en grossistvirksomhed, men har også en webshop samt mobile kaffebare. I 1972 startede virksomheden deres egen kaffeimport fra bl.a. Brasilien, Mellemamerika, og Afrika.

Indholdsfortegnelse
Omverdensmodel
Plc-kurven

Støtteaktiviteter
- Virksomhedens infrastruktur:
- Menneskelige ressourcer:
- Teknologi:
- Indkøb:

Primære aktiviteter
- Indgående logistik:
- Produktion:
- Udgående logistik:
- Markedsføring og salg:
- Service:

Uddrag
Omverdensmodel
Peter Larsens kunder er typisk folk med en forholdsvis høj indkomst, da deres produkter er forholdsvis dyre. Samt folk der går op i at handle økologisk og fair-trade.

Virksomheden har en del konkurrenter, blandt andet andre kaffemærker som BKI, Karat og Gevalia har de fjern konkurrence med, hvor i mod Merrild er en stor konkurrent, da de ligger omkring samme prisniveau som Peter Larsen.

De benytter sig meget af mellemhandlere i form af caféer, restauranter og butikker og en del af deres omsætning forekommer her hos mellemhandlerne.

Peter Larsen Kaffe er meget afhængige af deres leverandører. Deres kvalitet og deres egenskaber til at overholde leveringstider er altafgørende da det hele omhandler kvalitet.

Politik og lovgivning er meget væsentlig for Peter Larsen Kaffe, f.eks hvis der skulle opstå krig eller stridigheder i landene hvor kaffebønnerne leveres fra

kan det have konsekvenser for leveringen af kaffebønnerne og dermed kan det ske at de løber tør og ikke længere kan opfylde deres egne krav.

Peter Larsen Kaffe levere et relativt dyrt produkt, og en lavkonjunktur kan have indflydelse på forbrugerens valg af et andet discount mærke.

Plc-kurven
General for kaffen er den i fasen “nedgang”. Grunden til at kaffen er i “nedgang” er at de har fået en ny stor konkurrent nemlig energidrik.

Eftersom den den ældre generation er vokset op med kaffe, hvilket den yngre generation ikke er. Derimod drikker den yngre generation energidrik i stedet for kaffe og dermed er kaffen ved at blive udfaset og dermed i nedgang.

Peter Larsen Kaffe har en del ændringer de kan foretage sig. De skal først ud at have fat i den yngre målgrupper, det kan bl.a. Gøres ved at prøve at markedsføre sig anderledes og skille sig ud fra de andre konkurrenter.

Da Peter Larsen Kaffe allerede sælger økologiske og fair trade produkter har de en fordel, da det betyder meget for unge, hvordan ting bliver produceret ift. Til vores planet.

Unge går samtidig meget op i helbredet og sundhed, så at ligge fokus på at kaffe er bedre for helbredet end energidrik, ville kunne skaffe nogle yngre kunder også

som der derefter ville præsentere det over for venner, hvilket ville skabe en dominoeffekt, og kaffe ville blive populært blandt den yngre målgruppe også.

De psykologiske forhold indeholder informationer vedrørende forbrugernes behovsopfyldelse, købemotiver, købstyper samt købsadfærdstyper.

Udover det kan køberoller og beslutningsprocessen analysere i forbindelse ved køb af et bestemt produkt. Vi har valgt at have fokus på forbrugernes behov, købemotiver og derefter holdning.