Indledning
Louis Vuitton bliver analyseret med de 4 p’er herudover diskuteres anvendelses af de sidste 3 p’er. Der benyttes kun punkter og underpunkter af teorien som findes relevante for analysen.

I denne analyse ønskes der at belyse om de 4 p’er stemmer overens med hinanden samt anvendelsen af de sidste 3 p’er. Analysen er ikke begrænset til et bestemt geografisk område, hvilket skyldes at der ønskes at analysere hvordan Louis Vuitton begår sig på forskellige markeder rundt i verden.

Teorien blev opfundet af Neil Borden i 1949, og første gang anvendt til markedsføring og marketing mix af E. Jerome McCarthy i 1960. De 4 p’er udgør virksomhedens markedsføring og ved en analyse af teorien kan en givne virksomhed udnytte sit potentiale til at, få bedre kontakt med virksomhedens målgruppe.

Her analyseres om de 4 punkter stemmer overens med hinanden, det vil være uhensigtsmæssigt at have et produkt at lav kvalitet og prissætte det højt samt reklamere med det som noget eksklusivt.

Modellen er fra en tid hvor der udelukkende var fysisk handel og begrænset miljø og samfundsmæssige hensyn. Verden, tiden, virksomheder, handler og markedsføring har ændret sig meget siden 1960.

En stor del af købet bliver gjort online og markedsføring er meget mere end de 4-7 p’er. Modellen er et her og nu billede og kan ikke bruges til at kalkulere fremtiden eller planlægge aktiviteter i fremtiden.

Modellen er ifølge nogle ved at være out-dated og der kunne tillægges nogle flere punkter som er med til forme virksomhedens marketing mix. Her kan punkter som social og miljømæssige ansvar nævnes, de kunne evt. kobles sammen med FN’s verdensmål.

Det er også relevant at se hvordan virksomheden begår sig generelt ud af til i medierne.

Indholdsfortegnelse
Indledning ....................................................................................................................3
Virksomhedskarakteristik ............................................................................................. 3
Produkt ......................................................................................................................... 5
Pris................................................................................................................................8
Distribution/Place ........................................................................................................9
Promotion ..................................................................................................................10
Physical evidence .......................................................................................................13
Personale....................................................................................................................13
Processen ...................................................................................................................14
Konklusion..................................................................................................................14
Kilder ..........................................................................................................................15

Uddrag
Som tidligere nævnt producere og sælger Louis Vuitton tasker, tøj, sko m.m. Virksomhedens produkter har en høj pris11 og er god kvalitet, hvilket gør at produkterne holder længe.

Det er derfor et langvarigt produkt, som bliver udskiftet efter produktets lange levetid. Taskerne er f.eks. testet til at kunne holde i flere år og i mange forskellige miljøer.

Det antages også at en ejer af en Louis Vuitton taske ikke benytter sig af dette produkt hver eneste dag, samt at nogle af deres produkter kun bliver fundet frem til speciale begivenheder såsom nytårsaften, gallamiddag og bryllup.

Moden indenfor de produkter, som Louis Vuitton beskæftiger sig med skifter hver eneste år. Den klassiske brune farve med deres ikoniske design vurderes dog til at være tidløs. Dog kan funktionerne inden i selve tasken godt skifte fra år til år.

Hvilket f.eks. kunne være en lille lomme til sin mobiltelefon eller pung. Hvis forbrugeren skal udskifte deres taske, er det fordi at produktet er for nedslidt til at, man kan gå rundt med den. Det kan også være når produktet simpelthen opfattes som umoden af forbrugeren. I dette tilfælde vil forbrugeren købe en ny taske som følger de trends som nu engang er ”in”.

Produkterne har som tidligere nævnt en høj pris, og ved køb af et nyt Louis Vuitton produkt skal kunden ind til en Louis Vuitton butik eller handle over deres hjemmeside.

Produkterne er yderst speciale og processen for at fortage sig købet kan være lang. Det analyseres at de har produkter indenfor både specialvarer og udvalgsvarer.

De mere ”prisvenlige” produkter hos Louis Vuitton såsom mobilcover, solbriller og små tasker er udvalgsvarer. De bliver sjældnere købt og forbrugeren kan gå med en overvejelse længe. Hvilket skyldes at disse produkter henvender sig til ”middelklassen”.