Købsadfærdsanalyse på B2C-markedet | Louis Vuitton

Indholdsfortegnelse
Formål
Målgruppe
Målgruppens købsadfærd
Stærkere markedsføring? JA TAK!

Uddrag
I denne opgave vil jeg tage udgangspunkt i kufferten, som tidligere er nævnt. Der er tale om en såkaldt ”PÉGASE LÉGÈRE 55” til de omhandlende 24.000 danske kroner. Kundens købsadfærd og den efterfølgende beslutningsproces påvirkes i høj grad af, hvilken købstype der er tale om.

I dette tilfælde er der tale om et overvejelseskøb, da der trods indkomst og beskæftigelse er tale om en meget dyr kuffert.

Der er muligvis sket en lang række grundige overvejsler og informationssøgninger, når denne kuffert specifikt udvælges af forbrugeren. - til trods for den eventuelle høje indkomst.

Da købet er dyrt, er dette et køb der sjældent foretaget, og taget produktet i betragtning, er det også sjældent man går ud og investere i en ny kuffert, da det gerne skulle være et produkt der ikke bliver brugt hver dage og dermed ikke kan betragtes som et vanekøb.

Typisk opleves det også at kunden ser en stor signalværdi forbundet med købet og at der dermed også kunne være en risiko forbundet med købet af denne dyre kuffert, for en kuffert behøver jo nødvendigvis ikke være af mærkevare.

I forbindelse med købet af denne ”PÉGASE LÉGÈRE 55” udvises en kompleks adfærd. Her er der nemlig tale om produkter af høj værdi og som har stor betydning for forbrugerens image.

Når forbrugeren udviser en kompleks adfærd i forbindelse med et køb, betyder det at forbrugeren fortager en omfattende informationssøgning inden det endelige køb falder.

De virksomheder der handler med forbrugere der udviser denne købsadfærdstype, bør og er opmærksomme på at der udføres et seriøst promotionmateriale. I forbindelse med et køb, hvor der udvises kompleks adfærd, indgår anbefalinger og anmeldelser også i forbrugerens omfattende informationssøgning.

Involveringsgraden i et sådan køb vil derfor være stor, da det udgør en forholdsvis stor andel af forbrugerens disponible indkomst. Dette produkt har også høj involveringsgraden grundet forbrugerens selvopfattelse og vigtigheden af det skabte image.

Derudover vil forbrugeren se afvigende på produktet i forhold til forskellen mellem produkterne. Her vil mindre dyre kuffertmærker ikke være i spil overhovedet, da det netop er forbrugerens image der er det primære fokus.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu