Redegør kort for det danske café- og barmarked.

På den danske café – og barmarked er der mange juice/smoothie bar, cafeer og barer. Der er omkring 3000 cafeer og barer placeret rundt i Danmark, og dette er steget de seneste par år. Eftersom der er mange udbydere på det danske café- og barmarked, er der tale om red ocean strategi.

Det er meget mere udbredt at man tager på cafeer fremfor restauranter, derfor tager flere cafeer markedsandel fra restauranter. Det er blevet en trend at gå på cafeer, især pænt indrettet cafeer er et hit blandt unge, da de kan lægge billeder på Instagram, derfor er det vigtigt for cafeer, at de er ”instaværdige”. Her har cafeer og barer mulighed for at promovere sig gratis, hvis kunden tagger dem på deres billeder de ligger på.

Der vises i tabellen nedenfor, at Joe and the Juice har den største markedsandel på 30% i 2019. I de tidligere år har Baresso Coffee lagt lige bag ved Joe and the Juice, men i 2018 oplevede de nedgang, og er nu ikke længere en trussel for Joe and the Juice. Nu er det mere The Old Irish Pub og Café Vivaldi som er en større trussel ift. markedsandel for Joe and the Juice.

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for det danske café- og barmarked.

2. Analyser hvorledes Joe & The Juice ønsker at positionere sig på det danske café- og barmarked.

3. Analyser Joe & The Juices brug af produktparameteret.

4. Diskuter følgende udsagn:
· Joe & The Juice er markedsfølger på det danske café- og barmarked.
· Det primære købemotiv der er i spil når en forbruger køber Joe and The juice, er det sociale købemotiv.

5. Identificér en væsentlig udfordring for Joe & The Juice på det danske café- og barmarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
I denne del af opgaven vil Joe and the Juice´s position på det danske café- og barmarked blive analyseret.

Joe and the Juice har et mål om at placere sig som top-of-mind brand. De vil være kundens foretrukne sted at få en juice eller sandwich. For at få en ide om, hvor Joe and the Juice er placeret ift. deres konkurrenter bliver der benyttet positioneringskortet, som ses nedenfor.

Dette positioneringskort tager udgangspunkt i kvalitet samt priser.

Positioneringskortet understøtter Joe and the Juice´s konkurrencemæssige position som markedsleder, da Joe and the Juice ligger højest til højre, viser at de har en høj kvalitet samt pris.

De har mere fokus på oplevelsen og sundheden i deres produkter, ved at de har den høje musik og deres populære juicere. Starbucks og Espresso House ligger lige efter Joe and the Juice på positioneringskortet, men ved at disse caféer ikke prioriterer oplevelsen i caféerne, så højt som Joe and the Juice gør i deres caféer, dette kan ses på Starbucks og Espresso Houses kvalitet og priser.

Joe and the Juice gør det mere til en oplevelse for kunden at tage på café, og derfor er Joe and the Juice også som regel forbrugernes første valg, når der skal vælges caféer.