Indholdsfortegnelse
- Redegør kort for det danske café- og barmarked. Inddrag tabel 1.
- Analyser hvorledes Joe & The Juice ønsker at positionere sig på det danske café- og barmarked.
- Analyser Joe & The Juices brug af produktparameteret. Inddrag de 7 P'er.

Diskuter følgende udsagn:
- Joe & The Juice er markedsfølger på det danske café- og barmarked.

- Ulempen for Joe & The Juice ved at benytte sig af franchisetagere er, at kæden ikke har kontrol over markedsføringen.
- Bilag 1.

Uddrag
I dag er cafe-og barmarked meget udbredt. Cafe-og barmarked består primært af juice og kaffe. Branchen består af mange udbydere som fx Starbucks, Espresso House osv.

Her er konkurrencen relativ stor. Det vil sige, at alle de udbydere der er på markedet, er med til at skabe en monopolitisk konkurrence, fordi der er en præference blandt forbrugerne.

Alle udbyderne vil gerne have fat i kunderne. Her er branchen i vækst. Branchen koden er 563000. Det seneste år er branchen steget til lidt over 3000 cafeer.

Branchen her dækker over hele den danske nation og de ligger mest i de større byer som fx Aalborg, Århus osv. Café- og barmarked er en bred branche, med et stort sortiment som drikkevarer og madvarer.

Det vil også sige, at branchen stiller den samme ”Pain” hos forbrugeren. Selvom konkurrencen er hård på dette marked, ser Juicebar andre Juicebare som større konkurrenter end fx en Juicebar og en restaurant.

Cafe-og barbranchen er et konsumentmarked, fordi salget primært går til privatforbrugere, og man køber produkterne for at få dækket en ”Pain” som tørst eller sult.

Produkterne vil altså dække nogle forskellige behov, derfor er markedet homogent. Det er homogent fordi kaffebars sortiment vil være homogent på deres interne marked og overordnet vil branchen være heterogent marked.

I cafe-og barmarked vil målgruppen være bred, fordi de har et stort sortiment af mad og drikkevare. Målgruppen vil altså være alle typer, både når vi snakker om alder men også indkomst.

Dog er branchen mest domineret af de unge, fordi de godt kan lide at sidde med deres drikkevare eller mad et hyggeligt sted og få en snak.

Det samme gælder i bar-branchen, da de godt kan lide at gå ud og få et par drinks. Derfor spiller prisen på Cafe-og barmarked også en stor rolle

da de unge som i stor grad er studerende, men som ikke har en stor indkomst og derfor søger hen til de billige steder, hvor de kan spare penge.

Dog er der også nogle som gerne vil give ekstra for noget mere luksus, hvilket man også skal tage højde for.

Prisen spiller en rolle, når vi snakker om cafe-og barmarked, men også placering spiller en rollen, som også betyder noget for kunden.

Joe & The juice er en virksomhed der befinder sig på dette marked. Her er det kunder som gerne vil have lækkert og nem mad, som besøger Joe & The Juice.

Ifølge tabel 1 ligger Joe & The Juices markedsandel på 30 % i 2019. Efter Joe & The Juice kommer markedsudfordreren som er The Old Irish Pub, som ligger på 22,9%, og efter dem Vivaldi på 15,1%.

Joe & The Juice er steget med 1,8 % på 3 år og ligger øverst i branchen. Denne vækst kommer også af at flere ønsker en social hygge ved at få en lækker juice eller kop kaffe.