Joe og the Juice | Afsætning Opgave

Indholdsfortegnelse
Metodeafsnit 2
SWOT 2
Redegør kort for cafe- og barmarkedet. Inddrag tabel 1: Kædernes markedsandele. 3
Analyser hvorledes Joe & The Juice ønsker at positionere sig på det danske cafe- og restaurantmarked. 4
Analyser Joe & The Juices brug af produktparameteret. Inddrag de 7 P'er. 5
Diskuter følgende udsagn: 7
Joe & The Juice er markedsfølger på det danske café- og barmarked. 7
Ulempen for Joe & The Juice ved at benytte sig af franchisetagere er, at kæden ikke har kontrol over markedsføringen. 7
Identificér en væsentlig udfordring for Joe & The Juice. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring. 8
Konklusion på udfordringen 8

Uddrag
Kaspar Basse etablerede tilbage i 2002 Joe & The Juice, formålet bag forretningen var at skabe et bedre forhold til sundhed og kost, og med sin fortid som karateudøver, hvor sundhed og ernæring var vigtig.
Han udtalte sig i en tidligere podcast således:

”For de fleste mennesker er sundhed et enormt kompromis. Enten smager det ad ¬helvede til, eller også ser det forfærdeligt ud. Hvis man indtager det, så er det, fordi man også gerne vil have lov til at spise burger og drikke vin”

Formålet var at opstarte et koncept ligesom Starbucks. Der blev åbent den første butik i en tøjforretning i København, og har senere fundet ud af at en af vejene til succes er medarbejderne der står bag disken.

I dag findes der 187 forretninger verden over, og kæden beskæftiger 1.300-1.400 personer. Antallet af juicebarer er dog forholdsvis lille i Danmark og ligger på ca. 500 på landsplan. Joe & the Juice dominerer her markedet og har en markedsandel på 20% i 2018, hvilket også siger noget om deres store succes indenfor branchen.

Derudover kan vi også se nærmere på cafemarkedet, her er der 3.000 cafeer og barer, hvor størsteparten fungere som selvstændige virksomheder.

Baresso Coffee er markedsføreren her, og med sine 47 kaffebarer har de en markedsandel på 30 % af den samlede omsætning. Andre store spillere på cafemarkedet Joe & The Juice, Café Vivalde, Starbucks og Riccos Kaffebar.

---

Til denne del af analysen, der handler om hvorledes Joe & the juice ønsker at positionere sig på markedet, så vil jeg tage udgangspunkt i et positioneringskort der har til formål at kunne vurdere forholdet mellem pris og kvalitet.

På den måde kan man vurdere Joe & the juice på pris og kvalitet, samt, hvilket målgruppe de vil ramme, samtidig om det så også fungere for dem.

Konceptet er næsten fejlfrit tilpasset forbrugergruppen, hvilket er folk der ønsker endnu mere end de andre forretninger i samme branche kan tilbyde, de ønskes mere eksklusivt, høje kvalitetsprodukter i en anderledes stemning.

Joe & the juice forbindes ofte med denne ungdomskultur samt hippieagtige stemning, hvor unge, frembrusende fyrer står bag disken og kommer med en kæk kommentar for at løfte humøret hos kunderne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu