Indholdsfortegnelse
CASE 23.2: CULT PÅ EKSPORTMARKEDERNE
2. Vælg et af Cults eksisterende markeder, og kom med forslag til, hvordan de skal udarbejde en reklame under hensyntagen til de kommunikative barrierer, der kan være på det pågældende marked.
- Sprogbarriere:
- Symbolik:
- Humor:
- Værdier:
- Ironi og sarkasme:

Uddrag
Jeg har valgt, at tage udgangspunkt i det skandinaviske marked, som består af Norge, Sverige og Danmark, som CULT er markedsleder på. Afsenderen CULT skal udarbejde en reklame, der fanger modtagerens interesse.

Der er nogle særlige forhold ved kommunikation på det internationale marked, men som på hjemmemarkedet skal informationen betragtes som attraktiv og interessant og kan løse den pain hos dem, der kommunikeres til.

For at styrke budskabet af information skal kommunikationsmediet gennem det også betragtes som værende troværdigt og relevant.

---

Ved symbolik er der tale om der er direkte forståelse af det, der siges eller skrives, eller opfattes ting indirekte. Når det kommer til CULT, så det der siges eller skrives i reklamerne, er meget direkte. Som fx ”Shake it baby” eller ”Party now apologize later”.

Generelt i Europa er der en tendens til, at man kan sige ting mere direkte og endda med seksuelle undertoner. Derfor kan CULT fortsætte med det de gøre i forvejen, som er at bruge de seksuelle undertoner.