Indledning
Jeg har valgt at vælge kunder, konkurrenter, kultur, økonomi, og massemedierne som mine fem faktorer.

Det har jeg gjort på baggrund af deres store indflydelse på virksomheden, både godt og dårligt.

Alle faktorerne er virksomheden afhængig af, og det er noget Cult har brug for at være opmærksom på.

Kunderne er dem, der køber en virksomheds produkter eller serviceydelser. Altså er stort set alle virksomheder meget afhængige af deres købere.

Hver virksomhed har en målgruppe, og hvis vi kigger specifikt på Cult, er deres målgruppe folk i alderen 18-35.

Uddrag
En virksomhed fungerer ikke godt, uden en god og stabil økonomi. Samfundsøkonomien påvirker de fleste virksomheder negativt, her i blandt Cult.

En dårlig finans i landet, høj inflation og arbejdsløshed, kan være med til at give Cult et svagere salg, eftersom folk vil begynde at spare, på nogle af de halv dyre og unødvendige ting.

En Cult drik koster omkring de 15kr i supermarkeder, men andre mærker sælger energidrikke billigere fx Buffalo energidrik.

Her vil samfundsøkonomien påvirke Cult dårligt, eftersom folk vil spare og købe de billigere produkter.

Cult ville kunne sætte deres priser ned, men det vil give dem mindre indtægt. Dårlig økonomi vil give Cult et dalende salg.

Stagnering kan også forekomme, hvor alt står stille. Til gengæld vil en god økonomi give en stigende omsætning.

Massemedierne er ting som blade, aviser og tv-udsendelser. Det kan have rigtig god indflydelse og påvirkning for Cult, hvis de bliver frempromoveret positivt, eftersom det kan skabe øget efterspørgelse.