Fitness World – Omverdensanalyse

Opgaven er en omverdensanalyse af Fitness World i faget Afsætning.

Indledning
Fitness World har hård konkurrence men andre fitness kæder på det danske marked. En af fitness World største konkurrenter er Fitness dk, som også minder meget om dem. I 2009 var der 430 kommercielle fitnesscentre i Danmark. Branchen består af en række landsdækkende aktører, hvor Fitness World og Fitness.dk er de to største. Godt halvdelen af fitnesscentrene er enkeltcentre. De resterende er kæder eller foreninger.
Branchen er præget af hård konkurrence, og der har været flere fusioner og opkøb. Bl.a. overtog Fitness World to større kæder i 2008, hvorved Fitness World blev den største kæde i Danmark.

Indholdsfortegnelse
I opgaven bliver der behandlet disse emner:

Konkurrenter
Kunder
Kulturelle forhold
Teknologiske forhold
Økonomiske forhold
Politiske og lovgivningsmæssige forhold
Miljø
Massemedier
Demografiske forhold

Uddrag
Demografien i Danmark er Fitness World stærkt afhængig af at kende. Der lægges stor vægt på god beliggenhed. Det er antallet af beboere i lokalområdet og befolkningstætheden, der er afgørende for placering af et nyt center, idet befolkningsunderlaget skal være 20.- 30.000 mennesker. I Storkøbenhavn og i de stør- re byer forventer medlemmerne, at centrene ligger inden for kort afstand, mens kunderne i yderområderne er villige til at køre op til 30 km for at komme til et center. Målgruppen er primært 15-29 årige, hvilket medfører at Fitness World også vil fokusere på hvor de bor, i forhold til et nyt center.

-----

Vejret har stor påvirkning på kæden. Når vejret i Danmark er dårlig, er der tildens til at medlemstallene stiger. Simpelthen fordi befolkningen hellere vil dyrke idræt indendørs, når vejret ikke er indbydende. Derfor kan Fitness World med fordel øge reklameindsatsen i de kolde måneder. Generelt er forskellen mellem månederne blevet mindre. Traditionelt er januar, februar og marts måneder med medlemsfremgang, men i de senere år har stigningen været størst i september, oktober og november. Hvis der fx er 20 grader og forår i marts, er der ved erfaring, lavere aktivitet i fitness centrene, hvorimod regn og kulde i samme måned giver større aktivitet. Selvom Fitness World ikke kan gøre noget ved vejret, betyder det alligevel utroligt meget for branchen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu