Fitness world | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Redegør kort for FitnessWorlds strategi. Inddrag de centrale begreber.
Analyser kort konkurrencesituationen på det danske fitnessmarked.
Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder
Truslen fra nye udbydere
Truslen for udbydere af substituerende produkter
Købernes forhandlingsstyrke
Tag kort stilling til følgende udsagn:
- Købsadfærden hos konsumenterne på fitnessmarkedet er i forandring
- Fitnessmarkedet er karakteriseret ved forskellige strategier
Identificer en væsentlig strategisk udfordring for FitnessWorld. Diskuter mulige løsninger for virksomheden.

Uddrag
Det samlede salg af alt fra snackbarer over energidrikke og proteinpulver til is kaffe løb i år op i 35 mio. kr. Det er et tal, som Fitness World forventer, vil komme til at stige kraftigt over de næste år. Fitness World har den grundlæggende distribution og de har stor indsigt i hvad deres kunder vil have.

Derfor vil de fremover komme til at sælge produkter gennem deres webshop og dermed nå ud til en gruppe af nye kunder.

Samtidigt tilbyder Fitness World det de kalder ”All-in”. For 99 kroner om måneden, kan man valgfrit vælge et tilskud til træningen såsom en energidrik eller en proteinbar, hver dag. Fitness World har deres eget brand inden for tilskud til træningen som hedder Functional Nutrition. Næste skridt den rejse er at videreudvikle dette brand.

Fitness World gør brug af vækst via diversifikation. Dette vil sige at virksomheden prøver at opnå vækst ved at gå ind på nye forretningsområder og/eller skabe nye SBU’er. Inden for dette, så kategoriseres udvikling af egne produkter som horisontal diversifikation. Dette gør det da Fitness World udvikler nye proteinbarer, shakes og blandt andet is kaffe, som er udviklet specielt til deres målgrupper.

Derudover benytter de sig også af ansoffs vækstmatrix. Og inden for den model, gør de brug af produktudvikling. Dette gør de fordi de lancerer nye produkter, men stadig holder sig inden for det samme marked.

I dette tilfælde tilbyder Fitness World tilskud til træningen som proteinpulver, -barer, energidrikke og mere. Disse produkter passer meget godt med det Fitness World står inde for.
Salg af egne produkter kan der både være fordele og ulemper ved.

Fordelene ved at bruge horisontal diversifikation altså, at sælge egne produkter, er at de kan vækste på en anden måde end bare at tilbyde træning. Regnskabet fortæller at Fitness World tjente op til 35.mio kr. på bare proteinpulver, -barer, enrgidrikke og andet. Dette er et meget fornuftigt tal taget i betragtning af at de små tilskud kun koster omkring 10-35 kroner.

Ovenikøbet forventer Fitness World at tallet vil stige de kommende år, da der er fuld gang i produktudviklingen. En anden fordel er også at Fitness World allerede tilbyder det de kalder ”all-in” hvor en forbruger kan få et styks produkt til træningen hver dag i en måned. Ved at kombinere ”all-in” og Functional Nutrition så får

Ulempen ved selv at sælge egne produkter kan være at Fitness World allerede tilbyder en masse andre tilskud til træningen fra andre forhandlere, som har været i branchen i et godt stykke tid.

Derfor kunne det være at forbrugeren var blevet mærkeloyale ved at de køber den samme proteinbar fra deres yndlingsmærke at de slet ikke lægger mærke til Fitness World’s ”Functional Nutrition” og Fitness World derfor ikke forventer det store salg.

Der kan konkluderes at Fitness World vil sælge mere af selvskabets produkter, såsom proteinbarer, proteinpulver og is kaffe. Det samlede salg af alt fra snackbarer over energidrikke og proteinpulver til is kaffe løb i år op i 35 mio. Kr.

Der er både fordele og ulemper ved at bruge horisontal diversifikation, dog hvis man kigger på tallene, så er der stor potentiale inden for at sælge egen produkter, derfor burde Fitness World arbejde videre på deres eget brand ”Functional Nutrition” da det kan blive større end hvad det allerede er.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her