Indledning
Fitness er højt på mode. Man anslår at en million danskere har et fitnesskort og det er meget nemt at finde et fitnesscenter, også af den grund af at beliggenheden er meget vigtig.
Fitness World er det mest benyttet fitnesscenter og har en halv million medlemmer i deres centre. Siden år 2006 er antallet af kommercielle centre vokset fra 330 til knap 900 og flere kommer hele tiden til.
Væksten i branchen er relativt markant, hvilket giver udtryk for øget fokus på sundhed og velstand i Danmark.
Indholdsfortegnelse
Redegørelse/Karakteristik af Branchen.
Udvælgelse og analyse af 3 relevante forhold der påvirker virksomhederne på det danske fitnessmarked
Analyse af konkurrencesituationen for fitnesscentrene i Danmark.
Diskussion af følgende udsagn:
Med udgangspunkt i min besvarelse af spørgsmål 1-4 samt tilhørende bilag bedes du identificere en udfordring for en selvvalgt aktør i fitnessbranchen. Diskussion af mulige løsninger til den valgte udfordring
Uddrag
Repeat har differentieret sig på den måde at de henvender sig til en bestemt målgruppe. Konkurrencen i fitnessbranchen er meget skarp, og derfor er der behov for at differentierer sig og finde sin niche og holde sig til den.
Loopfitness har også differentieret sig på den måde, at man træner på en anderledes måde, hvor de har udviklet cirkeltræning, hvor man skifter stationer i fitnesscentret efter 45 sekunder, og forstætter på denne måde i 24 minuttter.
Dog anses Fitness World som er blevet købt af PureGym som værende markedsledere, idet de har den største fitnesskæde i Danmark, også idet PureGym er den andenstørste i Europa, med 1,7 millioner medlemmer og flere end 500 fitnesscentre.
Derudover har Fitness World ikke kun centre i Danmark, men også i Polen og Schweiz.
Fitnesskæden Sats Danmark, også kendt som Fitness dk, kæmper med en faldende omsætning, som skyldes et organisk fald i antal medlemme, hvilket havde konsekvensen af at flere centre blev nødsaget til at lukke.