Indledning
”Et sundt forhold til sundhed” er en reklamefilm fra Fitness Worlds YouTube kanal fra år 2020. Det er en informerende reklamefilm med fokus på den generelle sundhed.
Reklamefilmen er lavet med fokus på at få flere mennesker i træning og dermed omfavner reklamefilmen også et bredt målgruppesegment, dette antydes bl.a. da der bliver sagt ”det er aldrig for sent at komme i gang” .
Fitness World har med filmen i sinde at sælge et produkt, bestående af tilgængelige træningscentre og dermed også et sundere forhold til sundehed.
Uddrag
Man bliver som sådan heller ikke fra start introduceret for Fitness World og deres logo, der har de valgt at ligge fokusset på at oplyse os om fortiden og om vores forhold til sundhed
det er først i slutningen at man bliver bevidst om at det er en reklame fra Fitness World. Dette er også med til at give et indtryk af troværdighed
da reklamefilmen ikke bare virker som et ihærdigt forsøg for at sælge et produkt, men i stedet et mere velovervejet forsøg på at få folk til at realisere drømmen om en sundere livstil.
Reklamefilmen er derfor også modtagerrettet, hvilket vil sige at den har fokus på forbrugerne. Nogle steder taler den til vores følelser, i form af fornuft, glæde og på samme tid også samvittighed.
Fornuft og glæde af at bevægelse og sundhed er en positiv ting og samvittighed ved at man skal være god mod sin krop og udnytte dens potentiale.
Dette produkt er dermed også med til at skabe en sekundær værdi, da dette produkt vil kunne medføre et sundere forhold til sundhed, smil og glæde grundet en livstilsændring til et sundere liv og et godt helbred.
Derudover bliver gjort brug at voice-over formatet, hvor en mandelig stemme snakker hen over videoen, mens der samtidig kører en ensartet tekst i bunden af reklamefilmen.
Manden har en beroligende voksen og moden stemme, som giver en lyst til at lytte med og blive draget at tekstens budskab.
I forhold til hele opsætningen af det visuelle, er der både videoklip fra før i tiden og fra nutiden.
Over ordnet set bliver der både gjort brug af fugle4 , frø5 og normalt perspektiv6 , hvilket er med til at reklamefilmen, virker mere levende og sensuel. Selve klipningen er også meget blid, så det ikke er noget man som seer bliver forstyrret af.
Derudover ligger lyset, skyggerne og selve farverne meget godt i spil med hinanden og supplere hinanden meget godt, hvilket også giver sig til udtryk, som beroligende, afslappet og på samme tid Interesserende. Derudover bliver der også gjort nytte af flashbacks, som er med til at skabe en helt speciel effekt.
Det er med til at skabe et overblik over hele budskabet, hvor reklamefilmen tager os med tilbage i tiden og ser på fortidens værdier og udgave af hvad kroppen er skabt til. Specielt et sted i reklamefilmen er der også gjort brug at nogle filmtekniske virkemidler.
Man ser bl.a. at der er gjort brug af animation, på baggrund af nogle hulemænd i bevægelse og dermed også deres udvikling gennem tiden, som er sat i forgrunden over et andet billede af naturens omgivelser. 7
Skriv et svar