Indledning
Unge danskere har et massivt alkoholforbrug, og en drukkultur der vil noget!
Ja, hæmningerne forsvinder, man er måske mere på og sexlysten stiger. Men, måske er det ikke altid det man har brug for? Dette kommer vi nærmere ind på, i disse to reklamer.

En annonce fra virksomheden Cult, ’Party Now. Apologize Later’ (2009). Og en kampagnefilm lavet af Kræftens bekæmpelse ’Man kan da aldrig få for meget pølse’ (2019).

Uddrag
Da manden har med sin hånd, nærmest taget fat om kvindens ben, for at føle hende, eller nærmere sagt, for at tage på hende.

Og kvinden har sin ene arm på mandens skulder, og højst sandsynligt på den anden side af hans hoved, hvilket giver hende en vis kontrol over ham, og viser at hun er klar på hvad som helst.

Her spiller kjolen nok lidt ind, igen. Da den som sagt er kort, og afsenderen vil nok have hende til at fremstå lidt ”slutty”.

Her spiller farverne også en rolle, da man kan se at kvinden har den her korte kjole på, som er sølvfarvet.

Det var nok for at fremhæve hende, da manden har et sort jakkesæt på, hvilket gør at vi ikke lægger så meget mærke til ham. Men udover det, så er baggrunden lilla.

Lilla er symbol på mystik og magt! Mystik og magt kan også fremstå som en mere sexet farve, hvilket giver billedet samme ”vibe”.

Generelt bliver der ikke brugt mange forskellige farver, hvilket skaber harmoni i billedet. Men afsenderens egentlige intension, var nok for at få Cult Shakeren og teksten fremhævet.

Der anvendes normalperspektiv, for at få modtageren til at føle sig i øjenhøjde med personerne på billedet. Det får os til at føle, at vi kan blive lige så dan, hvis det er det vi ønsker.

Generelt er billedet baseret meget på patos.
Da afsenderen, altså Cult, tydeligvis appellere til vores følelser, altså de vil gerne vække nogle følelser i os.

Det kan man bl.a. se i deres meddelelse/budskab som kunne være, at hvis du køber vores Cult Shaker, ender du med at være heldig og få dig ”fræk aften”, som personerne på billedet skal til at have.

Selve reklamen, og teksten henvender sig til os unge voksne. Altså, den yngre generation.

Da, fest, farver og alkohol nok ikke er så meget den ældre generation gør sig så meget i, og det ligger lidt i sloganet, ”PARTY NOW, APOLOGIZE LATER”, at det er det afsenderen vil have os til, med deres produkt.

Som sagt, indikere sloganet også, at det kan ende ud i en fræk aften eller måske endda et ”one nigth stand”.

Og siden målgruppen/modtageren er den yngre generation, er det oplagt at bruge sociale medier eller en anden form for digital markedsføring, som medie.

Alt dette ville nok have den effekt, at vi (den yngre generation) tror, at vi har brug for alkohol, og specifikt Cult Shaker, til at være selvsikker og lækker nok (som kvinden på billedet), for at få en ”fræk aften”.

Vi føler derfor, at vi har brug for Cult Shakers, også selvom vi ikke har det. Altså, de prøver at ramme vores svagheder, samt at danske unge er kendte for at have en drukkultur der vil noget!