Starbucks coffee a/s | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Introduktion af Starbucks
Afgrænsning
Porters 5 forces
Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder
Truslen fra nye udbydere
Købernes forhandlingsmagt
Truslen fra udbydere af substituerende produkter
Leverandørernes forhandlingsmagt
Styrkevurdering
Konklusion
Kildeliste

Uddrag
Leverandørenes forhandlingsstyrke afhænger ligeledes af: antal kunder, loyaliteten, betydningen og sortimentet. Hvis en virksomhed opgiver et samarbejde med en leverandør, og herefter skal til at skabe en ny relation til en anden, kan omstillingsomkostningerne være rigtig store.

Har leverandøren et differentieret produkt, som for en virksomhedens kunder er rigtig vigtig, er forhandlingsstyrken for leverandøren høj. Leverandører med udgangspunkt i Starbucks generelt, eller andre i kaffebranchen kunne være råvarer – såsom mælk, kaffebønder, karamel osv. Leverandører af disse råvarer er også store, da det er varer, der hos os kunder, er en stor efterspørgsel efter.

Der er til netop Starbucks’ sortiment, mange substitutionsmuligheder. Største delen af sortimentet hos Starbucks er kaffe – og kaffe er en drikkelse, du kan få på stort set alle gadehjørner, herunder også de fleste tankstationer. Tænkes der udover kaffebranchens substitutionsmuligheder, kan der stort set også skaffes drikkelse som kan slukke tørsten, de fleste steder man befinder sig.

Få gratis adgang til opgaven

Upload en af dine egne opgaver og få adgang til denne opgave. Det tager kun 2 minutter