Specialøl Afsætning Terminsprøve

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Opgave 5
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Indledning
Det danske marked for specialøl er i konstant vækst. Danskerne har fået en større interesse for specialøl og går mere op i den smagsmæssige kvalitet i specialøllene. Den store interesse har virksomhederne også opfanget og der er blevet produceret hele 1.622 nye øl på markedet i Danmark i 2017 – hvilket vil sige et gennemsnit på næsten 4½ øl hver dag.

Jævnfør bilag 3 så viser en undersøgelse foretaget af bryggeriforeningen at markedet for specialøl i Danmark er steget med næsten 4% fra år 2012 til år 2017. En undersøgelse foretaget af TV2 Østjylland, fortæller at danskerne er mere interesseret i øl med lavere procent og flere smagsmæssige kvaliteter.

Uddrag
Samfundsøkonomiske forhold
De samfundsøkonomiske forhold er meget relevante, da en nedgang i økonomien påvirker forbrugernes købelyst og derved virksomhederes omsætning. Den Samfundsøkonomiske vækst i 2019 har været meget stabil og man kan derfor være tilbøjelig til at sige at en lille udvikling er positiv for virksomhederne.

Hvis der kom en samfundsøkonomisk krise, ville konsumentmarkedet ikke være det første der blev ramt, men dog er ølmarkedet stadig i risiko da det kan kategoriseres som et forbrugsgode og derved noget kunden kan og oftest vil undvære. Det er derfor vigtigt for virksomhederne på det danske ølmarked at de følger med i udvikling for den disponible indkomst.

---

Jeg har i opgave 1-4 analyseret og redegjort for den danske øl branche, og derved har jeg fået indsigt i hvilke udfordringer Bryggeriets Vestfyen ville kunne få på det danske ølmarked.

Bryggeriet Vestfyens udfordring er markedsandel. Bryggeriet er en niche virksomhed og afhænger derfor af at de store virksomheder og bryggerier som Carlsberg og Unibrew ikke har interessere for den niche og ikke udkonkurrerer dem, desværre for Bryggeriet er alkoholfri og specialøl i massiv vækst.

Dette betyder at de store virksomheder og konkurrenter har fået øjnene op for muligheden...

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her