Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.
- Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusive mellemrum.
Opgave 2
Analyser BoConcepts internationalisering.
- Fase 1
- Fase 2
- Fase 3
- Fase 4
Opgave 3
Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.
Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusive mellemrum.
a. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
b. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
c. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.
Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.
Uddrag
BoConcept er verdens mest globale møbelforhandler, selvom mange kunne tro det var IKEA, har BoConcept butikker i flere forskellige lande.
Selvom de er meget stolte af at have oprindelse i Danmark, har de også en vision om at være globale, og lever meget på at være internationale, det er netop her de vokser.
BoConcept finder sted i 65 forskellige lande, hvor der er i alt 285 butikker. Den første franchisering af butikken foregik i Paris for 25 år siden, og dermed har de gået meget op i franchisering af deres logo lige siden.
---
BoConcept ønsker at forholde sig internt, da de har et ønske om at selv have indflydelse på situationen og de ønsker dermed at eksportere deres varer, da de mener at deres produkter er unikt på en måde, samt deres andre former for ydelser ville også antages som unikt.
Derudover har virksomheden et ønske om at blive større på det udenlandske marked, og allerede nu er de et af verdens mest globale møbelforhandler, og dermed har de nogen specifikke eksportambitioner.