Rynkeby Foods A/S – Virksomhedsanalyse | VØ

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 – Virksomhedsanalyse
Internt materiale:
• Uddrag af ledelsesberetning for Rynkeby Foods 2019

Artikler:
• Massiv nedskrivning sender Rynkeby i minus med 381 mio. kr. 3. juni 2019
• Stor fynsk virksomhed er kommet på ret kurs 07. marts 2020

Nøgletal:
• Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Rynkeby Foods for årene 2016 - 2018. Se bilag 1 i Excel-filen.

Spørgsmål 1.1 - 1.7
1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Rynkeby Foods A/S.

1.2 (10 %)
Analyser, hvordan de fundne forhold har påvirket udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra år 2016 til år 2018.

Indtjeningsevnen
Nettoomsætningen
Vareforbrug
Øvrige omkostninger:
Personaleomkostninger:
Af- og nedskrivninger:
Kapitaltilpasning
Nettoomsætningen:
Anlægsaktiver:
Varebeholdning:
Tilgodehavender:
Likvider:

1.3 (5 %)
Indtjeningsevnen:
Nettoomsætningen:
Vareforbrug:
Øvrige omkostninger:
Personaleomkostninger:
Af- og nedskrivninger:
Konklusion på indtjeningsevnen:
Kapitaltilpasning:
Nettoomsætningen:
Anlægsaktiver:
Varebeholdning:
Tilgodehavender:
Likvider:
Konklusion på kapitaltilpasningsevnen:

1.4 (5 %)
1.5 (10 %)
1.6 (4 %)
1.7 (6 %)

Opgave 2 – Kalkulation og Indtjening
Spørgsmål 2.1 - 2.4

2.1 (5 %)
2.2 (5 %)
2.3 (4 %)
2.4 (4 %)

Opgave 3 – Virksomhedens Rapportering
Spørgsmål 3.1 - 3.4

3.1 (5 %)
Resultatopgørelse
Balance
3.2 (5 %)
3.3 (4%)
3.4 (4 %)

Opgave 4 – Budgettering
Spørgsmål 4.1 - 4.4

4.1 (5 %)
4.2 (5 %)
4.3 (4 %)

Mulighed 1
Mulighed 2
Mulighed 3
Mulighed 4

Uddrag
Virksomhedsanalyse uddrag:

Rynkeby Foods A/S (herefter Rynkeby) blev etableret helt tilbage i 1934 i Rynkeby ved Kerteminde. Virksomheden startede ved at grundlæggeren Inger Rasmussen indsamlede og modtog æbler fra haver i omegnen og pressede most ud af disse. I første omgang kun til familien, men senere også til naboerne. Derefter tager det fart; der investeres i produktionsudstyr og der etableres salgskanaler over hele landet. I 1953 overtager datteren Dagmar Andreassen virksomheden og påbegynder nye produkter som solbærsaft o.a. og etablerer salgskanaler i Sverige Tyskland og England, samtidig med at deres produkter kommer ind på BTB markedet for storkøkkener og institutioner.

I 60erne vokser virksomheden eksplosivt som følge innovative tiltag både på produktudvikling og markedsføring. Ikke mindst en markedsføringsevent, hvor Dagmar Andreassen køber en gul ubåd som hun viser sig i, som symbol på Rynkeby. Det giver genklang i hele Danmark.

I starten af 70-erne indgås samarbejde mede DFB (Carlsberg) om salg og distribution af produkterne, som løbende er blevet udvidet til juice og saft. Produktionen forbliver hos Dagmar Andressen indtil 1988, hvor hun sælger virksomheden til Carlsberg.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her