Nationalromantikken 1800-1850 | DHO

Resume

I min dho opgave har jeg lagt vægt på de vigtigste begivenheder i romantikken. I hører om bagsiden af medaljen, og bliver introduceret for Danmarks historie.

Jeg kommer ind på hvilke begivenheder, Danmark var en del af. Hvilke søslag de tabte, og hvordan det gik staten på økonomisk vis. Overordnet set vil i komme til at høre om alle Danmarks nederlag. Efter det vil i høre om hvordan Danmark fik opbygget deres stolthed og land, efter mange dårlige år i krig og svære tider som pressende på. I vil høre om hvad Danmarks malere og forfattere havde af betydning for Danmark, og hvordan de fik genopbygget Folkets stolthed på ny.

Jeg har analyseret tre værker, en tale, et maleri og et digt.

Jeg har analyseret Orla Lehmanns tale ’Danmark til Ejderen, J. Th. Lundbyes maleri ’Gåsetårnet’, og sidst man ikke mindst, H.C. Andersens ’Danmark, mit Fædreland’.

Til sidst runder jeg af med hvordan romantikken stadigvæk spilder en rolle i dagens Danmark, og hvilke nationalromantiske træk, som vi stadigvæk gør brug af i det.

Indledning
Henrik Steffens var manden som bragte romantikken til Danmark. Han var en dansk-tysk filosof, naturforsker og forfatter, også var han også fætter til Nikolai Frederik Severin Grundtvig, som også senere fik stor betydning for Danmark. Ved Henriks ophold i Tyskland, stiftede han bekendtskab med tyske romantikere, og hans interesse for romantikken begyndte at blomstre.

I 1802 vendte Henrik tilbage til København, og i den forbindelse holdt han række forelæsninger på Elers’ Kollegium i København, omkring alt det han havde lært fra tyskerne.

Romantikken var en periode som løb fra starten af 1800-tallet og slutter i midten af 1800-tallet. Det var en tid hvor folket var trætte af rationelle handlinger, og det samfundsbetonede fokus, som prægede i oplysningstiden. Befolkningen havde brug for at slappe af, og bare ”være dem selv”. Det gik ikke godt for Danmark i krigene, og derfor ville kunstnerne og forfatterne få Danmark til at fremstå magtfylde og idylliske i form af kunst og litteratur i stedet. Kunstnerne hentede inspiration fra vikingetiden, den nordiske mytologi, og de inkorporerede også fallossymboler i malerierne.

Romantikken var en tid fyldt med kunst, natur, følelser, fantasi og meget mere. Der var plads til det u perfekte og naturlige. Jeg vil derfor gerne undersøge, hvilke forandringer romantikken gjorde for Folket. Det fører mig videre til min problemformulering.

Hvordan udvikler den nationale identitet sig i romantikken?
Jeg vil besvare min problemformulering ved at søge informationer omkring romantikken. Jeg vil analysere Orla Lehmanns tale ’Danmark til Ejderen’, J. Th. Lundbyes maleri ’Gåsetårnet’ som er et selvvalgt maleri, og til sidst H.C. Andersens ’Danmark, mit Fædreland’.

Tre værker som havde stor betydning for Folket i romantikken. Til sidst vil jeg sammenligne hvordan de nationalromantiske træk kommer til udtryk i dansk kultur i dag, og komme med en samlet konklusion på hele min opgave.

Indholdsfortegnelse
1. Resume……………………………………………………………………………………….4
2. Indledning og problemformulering…………….…………………..……………..…..….…. 5
3. Kaos og krig - optakten…………...………………………………..………..………….……6
3.1. Samfundets opbyggelse på ny……………………….……..……..…..………………..…. 7
4. Analyse af ”Orla Lehmanns Ejdertale”…………..………….………………………..….......8
4.1 Analyse af et selvvagt nationalromantisk maleri……………………...…………….….... 9
4.2 Analyse af digtet; Danmark, mit Fædreland af H.C Andersen……………….........10 + 11
5. Nationalromantikken i dagens Danmark……………………………………………………12
6. Konklusion……………………………………………………………………………….…13
7. Litteraturliste……………………………………………………………………..14, 15 + 16

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her