Leine, Leth, Romer | Analyse & Sammenligning

Opgave 1: Leine, Leth, Romer: Analyse: Sammenlign disse selvbiografiske tekster:  

Opgavebeskrivelse
Jørgen Leth: ”Kokkens datter” (uddrag af ”Det uperfekte menneske”, 2005)

*** Hvordan passer teksten til de tre kriterier for en autofiktion, som opstilles på side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”? (Det kræver lidt internetsøgning at besvare, f.eks. for at finde ud af, hvad forfatteren kalder sit værk på bogens omslag.)

*** Hvad er det centrale livshistoriske problem eller konfliktpunkt i tekstens selvfortælling?

*** Hvilken selvopfattelse giver fortælleren/hovedpersonen?

*** Hvordan skildres forholdet til omverdenen/andre personer?

*** Prøv at give et bud på, hvilken af de tre typer autofiktion (side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”), der er tale om? (Det bliver et bud, fordi I ikke har læst hele værket, men brug internettet til at søge informationer om værket, og om hvordan det blev modtaget i medierne og om andet relevant.)

*** Prøv at give et bud på, hvilken af de tre typer autofiktion (side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”), der er tale om? (Det bliver et bud, fordi I ikke har læst hele værket, men brug internettet til at søge informationer om værket, og om hvordan det blev modtaget i medierne og om andet relevant.)

***Hvilke ligheder og forskelle er der mellem værkerne?

*** Hvordan passer teksten til de tre kriterier for en autofiktion, som opstilles på side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”? (Det kræver lidt internetsøgning at besvare, f.eks. for at finde ud af, hvad forfatteren kalder sit værk på bogens omslag.)

*** Hvordan passer teksten til de tre kriterier for en autofiktion, som opstilles på side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”? (Det kræver lidt internetsøgning at besvare, f.eks. for at finde ud af, hvad forfatteren kalder sit værk på bogens omslag.)

*** Hvilken selvopfattelse giver fortælleren/hovedpersonen?

*** Hvordan skildres forholdet til omverdenen/andre personer?

*** Prøv at give et bud på, hvilken af de tre typer autofiktion (side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”), der er tale om? (Det bliver et bud, fordi I ikke har læst hele værket, men brug internettet til at søge informationer om værket, og om hvordan det blev modtaget i medierne og om andet relevant.)

*** Hvordan passer værket sammen med begrebet performativ biografisme? (side 23-25 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”)

***Hvilke ligheder og forskelle er der mellem værkerne?

---

Knud Romer: ”Den som blinker er bange for døden” (uddrag, 2006):

*** Hvordan passer teksten til de tre kriterier for en autofiktion, som opstilles på side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”? (Det kræver lidt internetsøgning at besvare, f.eks. for at finde ud af, hvad forfatteren kalder sit værk på bogens omslag.)

*** Hvad er det centrale livshistoriske problem eller konfliktpunkt i tekstens selvfortælling?

*** Hvilken selvopfattelse giver fortælleren/hovedpersonen?

*** Hvordan skildres forholdet til omverdenen/andre personer?

*** Prøv at give et bud på, hvilken af de tre typer autofiktion (side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”), der er tale om? (Det bliver et bud, fordi I ikke har læst hele værket, men brug internettet til at søge informationer om værket, og om hvordan det blev modtaget i medierne og om andet relevant.)

*** Hvordan passer værket sammen med begrebet performativ biografisme? (side 23-25 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”)

***Hvilke ligheder og forskelle er der mellem værkerne?

---

Opgave 2: Leine og Romer:

*** Sammenlign hovedsynspunktet med begrebet performativ biografisme. Hvordan adskiller de to sig fra hinanden?

Uddrag
*** Hvordan passer teksten til de tre kriterier for en autofiktion, som opstilles på side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”? (Det kræver lidt internetsøgning at besvare, f.eks. for at finde ud af, hvad forfatteren kalder sit værk på bogens omslag.)
- Navneidentitet (Forfatter + fortæller + hovedperson = samme navn)
- ”Roman”
- Fiktive elementer (detaljer)

*** Hvad er det centrale livshistoriske problem eller konfliktpunkt i tekstens selvfortælling?
- Sex med en mindreårig
- Magt(magtforhold): hvid > < sort + racisme
o Omtaler sig selv om herren, han siger han kan tage hende når han vil have hende, føler han ejer hende

*** Hvilken selvopfattelse giver fortælleren/hovedpersonen?
- Føler sig hævet over andre, det han gør, har han lov til og der er intet forkert i det (”tager hende når han vil” og ”masterbedroom”)
- Selvsikker
- Magtfuld

*** Hvordan skildres forholdet til omverdenen/andre personer?
- Han føler sig over de andre
- De andre er hans slaver
o Mor laver mad, datter er hans sexdukke, kokken er gamle doktor…, hierarki

*** Prøv at give et bud på, hvilken af de tre typer autofiktion (side 21 i dokumentet ”Selvfortalt teori 11-29”), der er tale om? (Det bliver et bud, fordi I ikke har læst hele værket, men brug internettet til at søge informationer om værket, og om hvordan det blev modtaget i medierne og om andet relevant.)
- Fri selvbiografi konstruktion:
o Budskab er klart, selvom vi ikke kan skelne mellem
- Performativ biografisme
o Han har ville have reaktioner frem i folk + provokere

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu