Der er et yndigt land | Analyse | Jørgen Leth | 12 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Analyserende artikel: Kampagnefilm og værdier
Virkemidler, værdier, diskurs, vinkling og budskab
- Film 1: Der er et yndigt land
- Film 2: Klimaneutral 2050
- Sammenligning og vurdering

Uddrag
I en lyrisk ramme med idyllisk underlægningsmusik, og med indtaling af en kendt forfatter og digter Jørgen Leth, forsøger afsenderen at ændre vores opfattelse af landbrugets rolle i miljødebatten.

Understreget af titlen ’Der er et yndigt land’, der associerer det til vores nationale hymne med glorificerende ord.

En kampagnevideo udkom 2019 med samme afsender, hvor man i Landbrug & Fødevarer nu har forstået, at der skal forskning og teknologi til at løse klimaproblemerne i en global kontekst.

---

’Der er et yndigt land’ er en kampagnefilm fra 2012 på 1 minut. Afsenderen er Landbrug & Fødevarer, som er en interesseorganisation, der varetager politiske interesser for danske landmænd og landbrugsvirksomheder.

Landbrug & Fødevarer kæmpede i lang tid med et dårligt image af mange grunde bla dårlig dyrevelfærd og forurening af naturen.

Derfor forsøgte Landbrug & Fødevarer sig med en kampagne, der skulle stille organisationen og landbruget i et bedre lys. Med andre ord prøvede de at ændre den diskurs der var forbundet med det danske landbrug.

Det var, og er stadig vigtigt for organisationen at fremstå så tillidsfuld som muligt, hvis og når de vil opnå politisk støtte til landbruget.

De har påtaget sig det ansvar at repræsentere de danske landbrugsvirksomheder og de danske landmænd, og derfor har det stor interesse for organisationen at have medvind hos befolkningen og politikerne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu