Dr. Martens afsætning | HHX opgave

Indholdsfortegnelse
Omverdens modellen 2
Målgruppen 6
Købsadfærd 7
SOR- modellen 7
Maslows behovspyramide 8
Købsmotiver 9
Købstyper 10
Købsadfærdstyper 11
Købsroller 12
Beslutningsprocessen 12
Bilag 15
Litteraturliste 20

Uddrag
Man kan bruge omverdens modellen til at analysere forholdene i omverden som påvirker virksomheden og deres produkt. Ved at analysere finder man de faktorer som påvirker virksomhedens udvikling.

Omverdens modellen er delt op i 2 forskellige modeller. Den uafhængige og den afhængige omverden. Hvis vi tager udgangspunkt i den afhængige omverdens model, så skal vi dække 4 områder: Kunder, konkurrenter, leverandør og mellem-handler. har vi Uden kunder vil Dr. Martens ikke eksisteret i dag. Kunder har en kæmpe indflydelse på om Dr. Martens kan overleve på markedet, da det er dem som køber deres produkter.

Der har igennem tiden været stor fokus på Rockmuske-re, Skinheads, punkere og hooligans, da det er dem som Dr. Martens støvlen ramte. Designet skabte interesse ved disse typer, da det ramte deres type stil og det er dem som Dr. Martens har tjent mange penge på igennem tiden. Dr. Martens har været gode til at få popstjerne og musikere til at reklamere for deres produkter, så det har været med til at påvirke moden, skabe værdi for produktet og skabe inte-ressere i blandet kunderne. Det er kunderne som får virksomheden til at køre rundt, så det er en stor faktorer at sørge for det forbliver populært at gå i Dr. Martens. At forblive populær på markedet er også ekstremt vigtigt så de kan udkonkurrer deres konkurrenter. Det er kritisk for Dr. Martens at der er så mange som er gået ind for at kopiere deres design af sål og støvle. Der kan være svært at skelne mellem den originale støvle og en kopi støvle. Designet af den gule stikning er også blevet stjålet af kopivirksomhederne, hvilket gøre det endnu svære for kunder at skelne mellem den rigtig vare og en kopi.

Kopiprodukterne er en stor trussel mod Dr. Martens fordi de laver nærmest præcis den samme støvl, men de nedsætter prisen på skoen fordi den ikke har samme værdi og status som Dr. Martens, og det kan få flere kun-der til at overveje deres køb. De kan få det design de ønsker, men nu til billigere penge. Det kan blive farligt og truende for Dr. Martens at nogle folk tænker mere på prisen end kvaliteten og statussen af skoen. Samtidig er alle andre firmaer der producere sko som Nike, Adidas, New Balance eller Puma en stor trussel til Dr. Mar-tens fordi i dag går alle stort i Sneakers.

Sådan får du adgang til resten af materialet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her