Eksamenssæt 27. maj 2014 (med netadgang) – Virksomhedsanalyse Fuglsang Bryggeri I Afsætning HHX

Analyse af virksomheden Fuglsang Bryggeri

Indledning
Fuglsang bryggeri er en virksomhed som hovedsageligt fokuserer på det regionale marked omkring dem. De arbejder med det sønderjyske marked, hvor de har egen distribution som giver dem et tættere forhold til kunderne. I det sønderjyske område hvor største delen af deres salg kommer fra, er der omkring 250.000 mennesker. Fuglsangs markedsandel i Sønderjylland udgør ca. 10% af det samlede ølsalg i området.

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser kort det marked, som Fuglsang Bryggeri befinder sig på.
2. Analyser Fuglsang Bryggeris omverdens forhold. Informationer fra internettet skal anvendes i besvarelsen.
- Konkurrenter:
- Mellemhandlere:
- Kunder:
- Politik og lovgivning:
- Økonomi:
- Kultur:
- Teknolog:
3. Analyser konkurrencesituationen på det danske øl-marked.
*Skydeskivemodellen
- Samme produkt til samme målgruppe:
- Samme produktkategori:
- Samme basale behov dækkes:
- Alle produkter:
* Porters 5 Forces
- Truslen fra nye udbydere:
- Truslen fra kunder:
- Truslen fra leverandører:
- Truslen fra substituerende produkter:
- Konkurrencesituationen på markedet for etablerede virksomheder:
- Konkurrenceformer:
4. Diskuter Fuglsang Bryggeris anvendelse af parameteren produkt.
Bilag:

Uddrag
Fuglsang Bryggeri er påvirket af lovene for spiritus, da der findes afgifter inden for øl og sodavand. Det betyder at det er lovpligtigt af de skal betale afgifter på deres øl, det skal de når de laver øl som har et ethanolindhold (Alkohol%) på over 2,8%.

Det gør de fx ved at imødekomme de lokale, ved fx at stille op med fadølsanlæg osv. til selv de mindste byfester. Det giver dem et godt forhold til kunderne og derfor truer kunderne dem ikke.

Konkurrencesituationen på markedet for etablerede virksomheder:
Der er ikke mange virksomheder som konkurrer på markedet, men der er nogle store virk-somheder som klart sidder på marioteten af markedet. Det betyder at virksomhederne Carlsberg A/S og Royal Unibrew sidder på størstedelen af kunderne og hvor forbrugerene har klare præferencer inden for de to brands.

Fuglsang Bryggeri har derfor valgt ikke at gå efter at stjæle markedsandele fra de store konkurrenter, men i stedet for valgt at fokusere på deres lokalområde og få opbygget loya-litet fra kunderne. De har været gode til at skabe et forhold til forbrugeren, da de har været villige til at møde op til diverse byfester osv., uden at det behøvede at være en kæmpe be-givenhed.

Fuglsangs produktportfølje, består hovedsageligt af øl som de selv brygger, derudover har de også en mindre produktion af sodavande, men som dog kun svarer til ca. 5% af deres omsætning.

Designet på deres flaske er meget simpel og stilrent, hvilket ikke giver kunden forvirring om hvad det er de køber. De har valgt at have et billede af deres logo på alle deres flasker, hvor de så ændrer farven rundt om logoet.

De er en virksomhed som stadig er i vækst og ikke er helt på størrelse med de store kon-kurrenter på markedet endnu. Det gør at virksomhederne som Carlsberg og Royal Unibrew sidder på store markedsandele og derfor gør det svært for mindre bryggerier at kæmpe sig opad. Fuglsang Bryggeri har derfor valgt ikke at gå efter at stjæle markedsandele fra de store konkurrenter, men i stedet for valgt at fokusere på deres lokalområde og få opbygget loyalitet fra kunderne.

De virksomheder som laver produkter som kæmper med Fuglsang Bryggeri om markeds-andele, er bryggerier som er nogenlunde samme størrelse. Det er virksomheder som Vest-fyns Bryggeri...

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!