Afsætningsnoter Kapitel 5 – Strategi | HHX afsætning

Indholdsfortegnelse
Strategi:
Generisk strategi = Konkurrencestrategi:
Blue ocean strategi (& Red ocean):
Vækststrategier:
Vækst via intensivering:
Vækst via diversifikation:
Vækst via integration:
Vækst via strategisk alliance:
Porteføljeanalyse-og strategi (Boston modellen):

Uddrag
Generisk strategi = Konkurrencestrategi
- Den generiske strategi eller konkurrencestrategien er virksomhedens overordnede strategi, der udtrykker virksomhedens konkurrencemæssige fordele. Enten differentiere virksomheden sig ved at have lave omkostninger eller ved at have et unikt produkt.

Step 1 – Strategisk fordel
Omkostningsfordele: Omkostningsfordele betyder, at virksomheden konkurrerer på lave omkostninger sammenlignet med konkurrenterne. Omkostningsfordelene kan principielt opstå i alle værdikædens led i alle de aktiviteter, som virksomheden involverer sig i vedrørende fx indkøb, produktion og markedsføring.
En omkostningsfordel vil være særlig udpræget, hvis den kan henføres til flere forskellige områder i virksomheden. Jo flere forskellige steder, virksomheden kan bringe sine omkostninger ned i forhold til konkurrenternes omkostninger, jo stærkere vil omkostningsfordelen være

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu