Indholdsfortegnelse
Markedsafgrænsning:
Konkurrentidentifikation:
Konkurrencetragtmodellen:
Markedsandele:
Konkurrenceform/præferencer på markedet:
Konkurrencemæssige positioner:
- Markedsleder:
- Markedsudfordrer:
- Markedsfølger:
- Markedsnicher:
Konkurrentanalyse:
Positionering:
Brancheanalyse – Porter Five Forces
Uddrag
Markedsafgrænsning:
Et marked er kendetegnet ved fire forhold:
• Et produkt eller en gruppe af produkter
• Udbydere (virksomhederne)
• Efterspørgere (kunderne)
• Geografisk afgrænset område
Markedet kan også afgrænses geografisk. Der er stor forskel på, hvor stort et geografisk område den enkelte virksomhed dækker. Det kan være fra en enkelt adresse, fx skolens kantine, til en by, en region, et land, flere lande eller måske hele verden. Den geografiske afgrænsning har ikke nødvendigvis en betydning i dag, hvor meget handel foregår på nettet.