Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
- Faktor 1: Miljø
- Faktor 2: Kultur
Opgave 3
Forhold som påvirker købsadfærden:
- Kulturelle forhold:
- Økonomiske forhold:
- Politiske forhold:
- Teknologiske forhold:
Behov
Købemotiver og køberoller
Beslutningsprocessen
Opgave 4
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.
Opgave 5

Uddrag
Det danske chartermarked er differentieret delvist monopol på markedet med store som små udbydere, og kunder som har forskellige præferencer til pris, rejsepakker, destinationer osv.

Flere og flere er begyndt at efterspørge en ”aktiv” ferie, her ses bl.a. mænd som er efterspørgeren, hvorimod kvinder foretrækker mere en afslappende ferie, gerne med lidt sol og kolde drikke.

På bilag 1 fremgår det at, Spies bl.a. har formået at komme ind på markedet og ramme målgruppe forholdsvist godt, i det de har solgt 268.228 rejsende i år 2019, dog et fald fra det forgangen år i 2018 på 7.131 rejsende.

Trods, at moderselskabet Thomas Cook Group gik konkurs, er Spies stadig førende inden for danske charterbureauer, hvilket er yderst tilfredsstillende.

En af grundene til er markedsleder på markedet, er at de har skabt de rette præferencer, i form af deres pakkeløsninger. Spies’ markedsudfordrer er Apollo som i 2019, havde 167.244 udrejsende.

Overordnet set, er der en negativ udvikling blandt de forskellige rejsebureauer i 2019 sammenlignet med 2018. Dog ses der, at små aktører på markedet har oplevet fremgang, heriblandt Sunweb, Århus Charter og folkeferie.dk.

Dette vil betyde, at den danske charterbranche vil kunne opleve en nedgang, hvis man kigger på årene forinden.

Anno 2019, har charterbranchen mistet på omkring 5,4 % af deres kunder, som det fremgår i bilag 3, har charterbranchen tabt ca. 100.000 rejsende.

Grunden til at charterbranchen flader ud nu samt i fremtiden, kan være grundet usikre vejrforhold og økonomien, ifølge Lars Thykier som er direktør for Danske Rejsebureauforening (DRF).

Derudover, kan ændringer i folks rejsevaner være en stor synder for nedgangen i charterbranchen, i det folk har rettet deres fokus mod mere kulturelle oplevelser og storbys besøg.

En af chartermarkedets store fokuspunkter, er bæredygtighed og det er så vidt en alvorlighed og noget som skal tages alvorligt.

Men bæredygtighed er svært at forholde sig til i charterbranchen, i det der ikke er en efterspørgelse på bæredygtighed.