Indholdsfortegnelse
Metode ......3
Virksomhedskarakteristik ........ 3
Kritiske succesfaktorer: ...........4
Udfordringer .......5
Udfordring 1: Bevare indtjeningen under Corona....... 5
Udfordring 2: stort underskud ....... 7
Udfordring 3: svækkende fællesskab ..... 8
BILAG .......8
Omverdensmodellen......... 8
Porter 5 forces ....... 11
Værdikæde ........ 12
Regnskabsanalyse ............ 14
S.W.O.T ....... 15
Bmc .... 15
kildeliste ...16

Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter

Uddrag
Denne synopsis har vi skrevet med fokus på fagene Virksomhedsøkonomi og Afsætning. Derfor har vi benyttet modeller fra begge fag til vores analyse af virksomheden Brøndby IF.

For at få skabt et overblik over virksomheden, har vi startet opgaven ud med en virksomhedsbeskrivelse.

I virksomhedsbeskrivelsen indgår blandt andet virksomhedstype og ejerform. BMC-modellen benyttes i denne opgave til at beskrive virksomhedens forretningsmodel.

Der benyttes også flere forskellige faglige modeller til at analysere virksomhedens eksterne og interne forhold.

Vi har også lavet en værdikædeanalyse og en Porters Five Forces til at fastslå virksomhedens position på markedet.

Brøndby IF økonomiske situation har vi analyseret ved brug af en intern regnskabsanalyse, hvor virksomheden bliver sammenlignet med de foregående år.

Der bliver samlet op på analyserne ved brug af en SWOT-analyse. SWOT-analysen er væsentlig, når der skal findes KSF’er og udfordringer. Vi vil bruge både internt og eksternt materiale til at besvare opgaven.

Materialet vil blive bearbejdet med en kildekritisk tilgang. Vi har lavet vores analyser ud fra omstændighederne som er gældende på nuværende tidspunkt.

---

Brøndby IF er en fodboldklub der blev stiftet den 3. december i 1964 da Brøndbyøster og Brøndbyvester blev slået sammen til Brøndbyernes Idrætsforening.

Førhen havde klubben ikke fuldtids professionel fodbold, men efter deres første ud af i alt 10 danske mesterskabssejre, gik fra ikke at have fuldtids professionel fodbold, til at være den første danske fodboldklub med fuldtids professionel fodbold.

Udover at være den første danske klub i Danmark til at indføre fuldtids professionel fodbold, var de også den første klub i Danmark til at blive børsnoteret, hvilket betyder at Brøndby IF er et aktieselskab.

Intentionen bag det, var at fansene som jo er deres fundament, også skulle have lov til at være med til at eje klubben. Brøndby har en to mands direktion bestående af Ole Palmå som er administrerende direktør (CEO) og Carsten V. Jensen som er fodbolddirektør (Executive Football Director).

I alt har virksomheden omkring 140 ansatte. I Brøndby IFs årsrapport fra 2019 står der bl.a. at de vil have en placering som nummer 3 i 3F Superligaen, at Brøndby IF deltager i kvartfinalerne i Sydbank Pokalen for sæsonen 2020/2021 og at omsætningen for 2020 samlet set forventes at stige marginalt i forhold til 2019 som følge af forbedrede kommercielle resultater.

”For Brøndby IF handler det om fodbold og om at inkludere og bringe folk sammen på tværs af kultur og geografi, om fællesskabet, der skaber værdi og binder bånd og om oplevelser, man husker, og som bygger traditioner.

Det har det gjort siden 1964, og det vil det altid gøre.” Brøndby IF har kun én værdi og det er fællesskab.

Helt overordnet handler det for dem om at de selvfølgelig har en fodboldklub/et selskab som skal spille med i toppen af dansk fodbold og som skal hvile på et godt solidt forretningsgrundlag, men det handler også om at skabe oplevelser, bringe mennesker sammen, inkludere fra alle forskellige samfundslag, på tværs af køn, på tværs af alder, etnicitet osv.

I Brøndby IF er det et stort fællesskab og alt hvad de gør, det udspringer af ønsket om at gøre noget der styrker fællesskabet.

Disse ting er med til at Brøndby kan sige at de har Danmarks største fanbase fordelt ud i landet.

De pryder sig af at sige at de er hele Danmarks klub eftersom 47% af deres fans er placeret i Jylland eller Fyn og 53% på Sjælland. Udover at være hele Danmarks klub er de også Danmarks mest eksponerede virksomhed foran bl.a. Carlsberg, Lego, Mærsk og FCK

---

Covid-19 er en kæmpe udfordring for Brøndby IF i alle forhold både i den afhængige omverden og den uafhængige omverden.

Kunder: Størstedelen af Brøndby IFs kunder er deres fans, hvor de har omkring 250.000 fans spredt ud i Danmark.

De ser ikke som sådan deres fans som kunder men i realitet er de det, eftersom de køber deres merchandise, billetter, sæsonkort og mad.

Brøndby har fire segmenter inde for B2C markedet: familier, de modne loyale, opinion standere og de aktive fans som er størstedelen af deres kunder.

På grund af COVID-19 får virksomheden dog ingen indtægter fra deres kunder igennem billetter og mad, men deres salg af merchandise på webshoppen fortsætter hvoraf 30% af deres omsætning kommer fra. Konkurrenter:

Brøndby IFs primære konkurrenter er andre store fodboldklubber som bl.a. F.C. København og de andre klubber i superligaen, der normalt yder den samme service som Brøndby IF.

Set i forhold til COVID-19, er alle fodboldklubber i samme situation da hele ligaen er sat på pause og ingen klubber derfor har mulighed for at spille kampe.

Mellemhandlere: Brøndby IFs merchandise er tilgængeligt i diverse sportsbutikker og hjemmesider som bl.a.

Unisport, Sportmaster og Hummel som også er en af sponsorerne til Brøndby IF. Dette ses som en mulighed for virksomheden, da de på den måde når ud til flere kunder og har mulighed for at opnå et større salg.

Dette påvirkes ikke så meget af Coronakrisen da meget af det er internethandel og derfor ikke påvirkes. Leverandører:

Brøndby IF har leverandører til bl.a. mad og drikke, hvor virksomheden for deres drikkevarer fra Carlsberg som også er en af deres sponsorer.

Derudover har de Hummel som leverandør til deres spillertøj. På grund af situationen med Corona, foregår der ikke noget salg på stadion og derfor er bliver der bl.a. heller ikke levere øl fra Carlsberg pt.