Indholdsfortegnelse
Interne forhold: 2
Virksomhedskarakteristik: 2
Business Model Canvas: 2
Konklusion: 3
Den forenklede værdikæde, handelsvirksomhed: 3
Indkøb og lager: 3
Marketing: 4
Salg og service: 4
Konklusion: 4
Ansoffs vækstmatrice: 5
Markedspenetrering: 5
Markedsudvikling: 5
Produktudvikling: 5
Konklusion: 5
Porters generiske strategier: 6
Virksomhedens økonomiske situation: 6
Afkastningsgraden: 6
Egenkapitalen forrentning: 6
Soliditetsgrad: 6
Likviditetsgrad: 6
Konklusion: 7
SW-Analyse: 7
Eksterne forhold: 7
Porters five Forces: 7
Konkurrenter i branchen: 7
Leverandører: 8
Kunder: 8
Inden for denne branche har kunderne en stor forhandlingsstyrke, dette har de da firmaerne er meget afhængige af deres kunder og kunderne selv bestemmer hvor de vælger at købe deres reservedele, cykler og andet udstyr. Derfor udgør kunderne en stor trussel for sælgeren. 8
Substituerende produkter: 8
Konklusion: 8
Makroøkonomiske forhold (ESTE-Analysen): 8
E - økonomiske forhold: 8
S - Sociale og kulturelle forhold 8
T - Teknologiske forhold 9
E - Miljømæssige forhold 9
Øvrige eksterne forhold: Error! Bookmark not defined.
OT-Analyse: 9
Samlet SWOT-Analysen: 9
Konklusion: 10
KSF’er og udfordringer: 10
Kritiske succesfaktorer: 10
Udfordringer: 11
Uddrag
Virksomhedskarakteristik:
Cykelpartner.dk er et anden partsselskab, som har været på marked i mange år. Virksomheden startede i år 1988 og gennem tiden har de fået opbygget sig et godt brand.
Virksomheden er en handels- og servicevirksomhed, som startede med at reparere cykler. Efterfølgende har de udvidet deres sortiment og nu sælger de også cykeludstyr, reservedele, outdoor- og andre former for sports udstyr til den almene dansker.
Derudover tilbyder de også gode serviceydelser, blandt andet reparerering af cykler, samt god vejledning. Udover god service og et bredt sortiment, så specialiserer Cykelpartner sig også i hurtig levering.
Cykelpartner sælger primært på det danske marked, men er også i gang med en geografisk udvidelse, til de skandinaviske lande.
Cykelpartner.dk er en e-handelsvirksomhed, som operer på konsumentmarked. På konsumentmarked har de valgt direkte distribution, da de distribuerer direkte til slutbrugeren.
Måden de distribuerer direkte til slutbrugerne på, er via deres hjemmeside. Cykelpartner er en e-handels virksomhed og har dermed ingen fysiske butikker.
Selvom handel kun foregår igennem deres hjemmeside, er de alligevel markedsleder. Cykelpartner er et af Danmarks største brands inden for reserve dele og andet udstyr.
---
Marketing:
Cykelpartner går op I at afsætte varerne til en fornuftig pris for kunderne.
De sørger for at pris oh kvalitet hænger sammen, dette gør at kunderne betaler for den kvalitet de får, hverken mere eller mindre.
Salg og service. Cykelpartnere promoverer sig selv via google, de sørger for at deres brand og hjemmeside står øverst når man laver en google søgning
det skaber værdi for kunden fordi hjemmesiden er let tilgængelig og nem at finde, det er ikke nåede man skal søge i timevis efter.
Dernæst samarbejder de også med Influencer om promovering, dette gør at de er meget “up to date” og igen er det nemt for en vis del af deres målgruppe at finde deres brand.
Generelt markedsfører de sig meget på de sociale medier såsom Instagram og Facebook, dette skaber værdi for kunden fordi de findes på nogle platforme som er meget aktuelle for deres kunder at bruge.
Salg og service:
Cykelpartner har specielt fokus på den kundeservice. De har altid medarbejder klar ved telefonen til at hjælpekunderne når de ringer.
Kunderne kan også få hjælp via en ekspert på området. Dette skaber værdi for kunden fordi den vi et opkald kan få samlet sin cykel i stedet for at fragte den hele vejen.
Det skaber også værdi fordi kunderne får den hjælp de har brug for, som skaber en god kunderelation. Kunderne får 365 dages returret, samt gratis returnering
dette skaber værdi da kunden ikke skal haste med beslutningen om hvorvidt de vil beholde deres produkt, og de skal derefter ikke tænke på returomkostningerne.
Cykelpartner har lynlevering, bestillinger modtaget før kl 18 I hverdagene og 15 I weekenderne er hos kunden den næste dag.
Konklusion:
Cykelpartner skaber værdi deres store sortiment på 17500 varenumre, det giver kunden noget at vælge imellem.
Samtidig bliver deres vare ikke “for gamle” og det at de hra hurtig adgang til produkterne skaber værdi for kunden i den forstand at cykelpartner har lyn levering, samt kan hjælpe kunden bedst muligt.
Skriv et svar