BObles ApS Erhvervscase (Virksomhedsøkonomi & Afsætning)

Afsætning og Virksomhedsøkonomi

Dette er en erhvervscase udarbejdet med udgangspunkt i virksomheden Bobles og vil komme med handlingsforslag for fortsat fremtidig succes for virksomheden.

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik 3
Resultat af analysefasen 4
Kritiske succesfaktorer 4
KSF 1 - Høj kvalitet/Multifunktionelt 4
KSF 2 - Udvikling af motoriske færdigheder 4
KSF 3 - Opfyldelse af verdens mål 4
Udfordringer/muligheder 5
Udfordring/mulighed 1 - Lav omsætning i udlandet 5
Udfordring/mulighed 2 - Mætning af markedet 5
Udfordring/mulighed 3 - Nye indtrængere 5
Handlingsforslag 6
Udfordring/mulighed 1 - Lav omsætning i udlandet 6
Handlingsforslag 1 - Ekspandere til nordiske lande 6
Handlingsforslag 2 - Aggressiv markedsføring i Japan og Finland 6
Udfordring/mulighed 2 - Mætning af markedet 6
Handlingsforslag 1 - Udlejning af produkter 6
Handlingsforslag 2 - Større fokus på events 7
Udfordring/mulighed 3 - Nye indtrængere 7
Handlingsforslag 1 - Kundeloyalitet 7
Handlingsforslag 2 - Nyt brand 7
Metodeafsnit 8
Kildeliste 8
BMC 9
Værdikæde 10
Produktudvikling 10
Produktion 10
Marketing 11
Salg og service 11
De 4 p’er 11
Produkt 11
Place 12
Price 13
Promotion 13
Konkurrencestrategi 14
Vækststrategi 15
Økonomiske situation 15
Rentabilitetsanalyse 15
Afkastningsgrad 16
Overskudsgrad 16
Aktivernes omsætningshastighed 16
Gældsrente 16
Gearing 17
Egenkapitalforrentning 17
Konklusion 17
Omverdensmodel 18
Afhængige omverden: 18
Konkurrenter 18
Kunder 18
Leverandører 19
Mellemhandlere 19
Uafhængige omverden: 19
Demografi 19
Massemedier 20
Miljø 20
Politiske og lovgivningsmæssige forhold 21
Økonomiske forhold 21
Teknologiske forhold 21
Kulturelle forhold 22
Porters-five-forces 22
Konkurrenter i branchen 22
Leverandører 23
Nye indtrængere 23
Kunder 23
Substituerende produkter 23
SWOT - Opstilling 24
TOWS-opstilling 25

Uddrag
Bobles er et ApS selskab, med omtrent 24 ansatte (marts 2020) og de havde i 2018 en bruttofortjeneste på omtrent 11 millioner og leveret et overskud på 880 tusind. Bobles er primært en grossistvirksomhed da de er mellemled til en række forhandlere som sælger BObles forskellige fysiske produkter i form af diverse møbler til børn som har et motorisk formål. Bobles har ikke som sådan nogle direkte konkurrenter på markedet. Dog har nogle få detailkæder forsøgt at ind trænge sig på markedet, men uden held.

BObles kendetegn og stærke side er deres stærke markedsposition, stærk brandværdi og ikke mindst deres enorme erfaring. BObles produkter er møbler, legetøj mv. BObles ide, vision, mission og forretningsmodel: Deres vision og mission er meget lig hinanden, det er nemlig visionen at skabe rammerne og legetøjet til at hjælpe nyfødte med at få den bedste start på livet. Ideen bag BObles er at skabe et produkt som appellerer til leg og bevægelse hos barnet, samt et design som forældrene vil byde indenfor i stuen.

Ideen opstod ved at den ene søster, af søskendeparret Blædel var på barsel med sit første barn og ikke kunne finde et produkt, som opfyldte kravene for deres ide i dag, på det danske marked. Så overordnet set er BObles forretningsmodel altså at være med til at give så mange børn som muligt den bedste start på livet igennem deres møbler og legetøj.

---

Marketing
Bobles’ prissætning er i den høje ende, hvilket hænger sammen med den høje kvalitet. Den høje kvalitet er de også afhængige af i deres promotion, da det er denne de markedsfører sig på. De fokuserer på mund-til-mund markedsføring, og de ser allerhelst, at det er tilfredse forældre, som er “ambassadører” for dem. Derudover er de selv meget til stede fysisk og fortæller om produkterne og deres egenskaber.
Distributionen sker gennem fysiske detailbutikker såsom ønskebørn og Baby Sam eller på deres egen hjemmeside.

Salg og service
Bobles sørger for at have kvalificeret personale. De har bl.a. elefantførere, som skal køre rundt i landet og promovere produkterne. Disse er sat ind i produkterne til mindste detalje. De bruger derudover mange eksperter til deres events og i forbindelse med produkterne helt generelt (fx videoer der forklarer og fortæller om produkterne), hvilket er med til at understøtte kvaliteten af produkterne.
Produkterne distribueres af kendte virksomheder som fx GLS. Danske Fragtmænd er ikke faste.

De 4 p’er
Produkt
Kerneproduktet hos BObles er deres unikke produkt, specielt deres design skiller sig meget ud, det skaber et legetøj som stadig kan passe ind i en almen stue.
BObles skaber altså værdi gennem deres unikke produkt, yderst høje kvalitet og gode CSR. BObles går op i at give børn en god start på livet og dette gør de gennem deres unikke produkt, som dermed skaber værdi for hver enkelt en kunde. Udover hvert enkelt produkt har BObles også såkaldte “familiepakker” som giver et stort udvalg af produkter samt en masse familie trænings live sessions med Frida Hallqvist. Frida Hallqvist driver virksomheden BODY by FRIDA, som er en virksomhed hvor du kan træne med Frida over virksomhedens APP. Frida Hallqvist er uddannet instruktør og har siden hendes virksomheds start i 2011 uddannet flere hundrede instruktører.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her